Wykorzystanie technologii cyfrowych w pracy nauczyciela

Podczas kolejnego webinaru spotykamy się z Dagmarą Hirsz, by porozmawiać o technologiach cyfrowych w pracy nauczyciela. Zapraszamy!

Jakie zagadnienia prouszamy?

  • Co to są nowe technologie?
  • Jakie są rodzaje nowych technologii?
  • Umiejscowienie nowych technologii w edukacji – staże zawodowe, praca dydaktyczna, zapisy w prawie oświatowym.
  • Dokumentowanie wykorzystania nowych technologii w pracy edukacyjnej – dziennik zajęć, sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczycieli (awans zawodowy).

Transkrypcja webinaru

Justyna: Dobry wieczór, witamy Państwa bardzo serdecznie na kolejnym webinarze organizowanym w ramach Akademii INSO. Witam Cię, Dagmaro.

Dagmara: Witam Cię, Justyno.

Justyna: Jak dobrze Państwo wiecie, misją INSO jest nie tylko usprawnianie pracy placówek, ale także zwiększanie efektywności dyrektorów oraz pielęgnowanie relacji z rodzicami. Naszym celem jest rozwijanie świata nauczania przedszkolnego. Na co dzień dostarczamy aplikację do zarządzania żłobkami i przedszkolami, jednak chcąc zrobić coś więcej, zorganizowaliśmy dla Państwa właśnie Akademię INSO, w ramach której cyklicznie organizujemy tematyczne webinary, nagrywamy dla was podcasty, zapraszamy różnych ekspertów z różnych dziedzin i dzielimy się z Państwem wiedzą. To nasze dzisiejsze spotkanie będzie podzielone na dwie części. Pierwsza z nich będzie właśnie dotyczyła wykorzystania technologii cyfrowych w pracy nauczyciela, o której opowie nam właśnie nasz gość, Dagmara Hirsz. Dagmara jest wicedyrektorem przedszkola prywatnego, oligofrenopedagogiem, socjoterapeutą, terapeutą integracji sensorycznej, a także trenerem wspomagania oświaty. Po prezentacji zrobimy sobie krótką sesję taką standardową Q&A, podczas której Dagmara odpowie na Państwa pytania. Natomiast w tej drugiej części, znacznie krótszej, poruszymy temat komunikacji wewnętrznej w placówce z wykorzystaniem aplikacji INSO. I po niej również zrobimy sobie krótką sesję z pytaniami. Na koniec przypomnę Państwo o trwającym konkursie. Opowiem o jego warunkach. Zanim jednak przejdzie do tematu naszego dzisiejszego spotkania, mam jeszcze jedno bardzo ważne ogłoszenie. Drodzy Państwo, udostępniajcie informację o konkursie na waszych profilach. Jeśli osiągniemy trzysta udostępnień konkursowych, przygotujemy dla was specjalnie, razem z Dagmarą oczywiście, webinar na temat awansu zawodowego z nauczyciela kontraktowego na mianowanego. Link do udostępnień znajdziecie na górze czatu, zatem do dzieła. I przejdźmy w takim razie do części merytorycznej naszego dzisiejszego spotkania. Podczas tego dzisiejszego spotkania odpowiemy między innymi na pytania, co to są nowe technologie i jakie mamy rodzaje tych nowych technologii. Opowiemy, w jaki sposób te nowe technologie można umiejscowić właśnie w edukacji, w stażach zawodowych czy też w pracy dydaktycznej. Przedstawimy dokumentowanie wykorzystania tych nowych technologii w pracy edukacyjnej. Pokażemy właśnie na przykładzie aplikacji INSO, jak można korzystać z nauczania zdalnego. Dagmara przedstawi Państwu tu też taki przykładowy scenariusz z zajęć, a także opowiemy o tym, w jaki sposób wykorzystać nagrodę z naszego konkursu. Oczywiście tą nagrodą jest zestaw robotów, zestaw genibotów i Dagmara właśnie przedstawi nam, w jaki sposób będziemy go mogli wykorzystać. Zatem ja nie przedłużam, oddaję głos Tobie, Dagmaro.

Dagmara: Dobry wieczór moje kochane, moi kochani. Nie wiem, czy jest tu jakiś pan, jeśli jest, to moi kochani, moi mili. Dobry wieczór, witam wszystkich bardzo serdecznie. Czy są tutaj tylko nauczyciele, czy tylko dyrektorzy, czy dyrektorzy i nauczyciele? Justyna: Ja myślę zarówno i nauczyciele, jak też dyrektorzy. I witamy bardzo wszystkich serdecznie.

Dagmara: Dobra, to witamy. Postaram się mówić i dla dyrektora, i dla nauczyciela też pewne wskazówki, więc tak, zaczynamy prezentację. Okej. Czy widać prezentację?

Justyna: Tak, wszystko jest okej.

Dagmara: Okej.

Justyna: Myślę, że możesz spokojnie zaczynać.

Dagmara: Więc prezentacja jest tutaj webinar na temat wykorzystania technologii cyfrowych w pracy nauczyciela. Plan webinaru, co to są nowe technologie, jakie są rodzaje nowych technologii, umiejscowienie nowych technologii w edukacji, staże zawodowe, prace dydaktyczne, zapisy w prawie oświatowym. Dokumentowanie wykorzystania nowych technologii w pracy edukacyjnej, czyli jak dokumentujemy w dzienniku, jak możemy dokumentować w dzienniku zajęć, w sprawozdaniu z organizacji planu rozwoju zawodowego nauczycieli, gdzie to można właśnie włożyć, te nowe technologie. Nauczanie zdalne a aplikacja INSO. Tutaj będzie taki przykład scenariusza, nie jest to scenariusz pięknie dopieszczony pod tym względem, że ma metody, środki dydaktyczne, ale ma zadania do wykonania przez nauczyciela, przez dzieci. Pokażę, jak to wygląda w aplikacji INSO, czyli do zdalnego nauczania, co jest teraz poprzez koronawirusa, pandemię, bardzo popularne. Opowiem też o konkursie INSO, czyli zestaw genibotów dla przedszkola, jak wykorzystać go w praktyce. No i na koniec zrobimy sobie taką sesję pytań i odpowiedzi. I tutaj właśnie wyłonimy pytania, które się najczęściej pojawiają i postaramy się na nie odpowiedzieć, tak jaką tylko wiedzę posiadam. Postaram się odpowiedzieć. Więc zaczynamy, co to są nowe technologie. Też to jest tak pięknie nazywane jaki tik. Były szkolenia organizowane, jeśli chodzi o Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wiem, że one chyba już się skończyły w tym roku. Właśnie jako trener wspomagania oświaty z tego skorzystałam. No i tik, czyli technologia informacyjno-komunikacyjna, czyli nowe technologie. I jak widzimy tą rączkę taką tutaj na prezentacji, nowe technologie tak naprawdę to jest wszystko, co elektroniczne. Książka nie jest nową technologią, ale telefon, jakiś projektor, rzutnik, dyktafon nawet, gry jakieś, waga, która elektronicznie pokazuje nam ile co waży, zegarki elektroniczne, mikrofon, głośniki, drukarki, skanery, kamerki, wszystko to jest nowa technologia. Wszystko w sumie, co jest zasilane prądem. Następny slajd, wady i zalety wprowadzenia nowych technologii. No oczywiście, jak wszystko ma swoje wady i zalety, tak samo nowe technologie też mają swoje wady i zalety. Zaleta jest to, że nowe technologie rozwijają dziecko w aspekcie poznawczym, emocjonalnym i społecznym, fizycznym i motorycznym. Jeśli chodzi o aspekt poznawczy, tutaj wyróżniamy taki schemat technologiczny determinizm. Czyli, że nowe technologie determinują, jak mamy myśleć. Żyjemy w społeczeństwie, które, no nie oszukujmy się, pędzi bardzo szybko, cały czas coś nowego wprowadzają na rynek, cały czas musimy segregować sobie te informacje. Jak wiecie, Internet jest bardzo dużą dawką wiedzy przydatnej, ale też trzeba umieć z niej korzystać, więc to, jak uczymy się korzystać z nowych technologii już od małego, właśnie już od przedszkola, determinuje nam właśnie, jak będziemy myśleć, jak będziemy postrzegać świat. I tutaj u dzieci rozwijają się takie neuronalne ścieżki poznawcze, czyli jak już właśnie mówiłam, że dzieci się uczą poprzez to poznawania. No i pewne badania też wykazały, że nowe technologie wpływają na sukces intelektualny dzieci. Jeśli chodzi o emocjonalny i społeczny aspekt wprowadzenia nowych technologii, no to dziecko jest takim zdalnym uczestnikiem komunikacji. Należy pamiętać, żeby realizować to przy osobie dorosłej, żeby osoba dorosła monitorowała to, jak dziecko uczy się być uczestnikiem zdalnym takiej konwersacji, komunikacji. Dziecko też w takim emocjonalnym i społecznym aspekcie może być kreatorem sieci, na przykład prowadzić własny blog. Znaczy ten blog to u mnie w przedszkolu akurat od marca do maja, jak byliśmy naprawdę zamknięci, to dzieci nagrywały siebie w roli eksperta i opowiadały o dinozaurach, opowiadały o kolorach, po angielsku to, co potrafią i osoba na przykład z autyzmem wybiórczym bardzo dobrze się w tym aspekcie właśnie poczuła i emocjonalnie się dowartościowała, i społecznie się dowartościowała, więc tutaj tak, jest to na pewno wada, szczególnie u dzieci, które mają te kontakty interpersonalne dość zaburzone, jeśli chodzi face to face. Zdanie zdaje to egzamin. Jeśli chodzi o fizyczny i motoryczny rozwój, to na pewno koordynacja oko – ręka. Czyli motoryka mała, też i duża, bo jak wiemy, to teraz… nie wiem, jak to się nazywa, ale jest taka gra na PlayStation czy konsolę, gdzie mamy, trzymamy takie jakieś paletki, tam możemy odbijać i w ogóle, więc tutaj cała obręcz barkowa chodzi, jest też motoryka mała i motoryka duża, więc tak, jest to zaleta. I tutaj fizyczne i motoryczne musimy zwrócić uwagę, żeby była to zaleta, a nie wada, żeby wspierać taki pro rozwój dzieci, a nie konsumpcję, żeby dziecko nie było tylko biernym uczestnikiem w tych nowych technologiach, ale też żeby umiało właśnie poprzez nowe technologie się rozwijać. Tutaj będę tylko i wyłącznie mówiła o przykładach dla przedszkola i żłobka, żeby dziecko nie oglądało na laptopie tylko bajek. No i tak, ogląda bajki, zamkniemy laptop i jest okej, tak? Tylko ogląda sobie na przykład bajkę jakąś, która porusza dany temat, rozmawiamy na ten temat, kolorujemy coś z tego, dziecko opowiada. Czyli, żeby nie było to takie po prostu, tak jak teraz zauważam, jest to w domach, rodzic włączy dziecku bajkę, do tego zaraz nawiążę, no i na tym rola się zamyka nowych technologii. I tutaj też bardzo ważne, które powstały i też, no tłumaczą w pewien sposób takie powiedzenia, to jest edutainment, czyli education i entertainment. Edukacja jest połączona z rozrywką. To jest zadanie nowych technologii. I playful learning, czyli nauka poprzez zabawę. To jest tak samo właśnie jak edutainment, ale inna nazwa. Właśnie kontekstem tutaj tych pojęć jest wykorzystanie tiku, czyli technologii informacyjno-komunikacyjnej, przez dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. Też w sumie powiedziałabym, że jeśli chodzi o żłobek, czyli od roczku jak najbardziej też można tik wykorzystać, oczywiście w ograniczonej ilości czasu, żeby to też nie było, że korzystamy z laptopa, coś pokazujemy przez kilkadziesiąt minut, tylko ja na przykład, prowadząc zajęcia terapeutyczne czy też zajęcia rozwojowe, w żłobku wprowadzam taki tik, czyli taką technologię na pięć, maksymalnie siedem minut podczas zajęć piętnastominutowych czy tam dwudziestominutowych, zależy, co prowadzę w ciągu całych właśnie tych zajęć, nie? I naprawdę jest to pomocne. Czyli to są takie zalety. Jeszcze zaletą jest to, że te technologie pozwalają zdobywać wiedzę z różnych dziedzin życia, na przykład sprawność manualna, poprawiają, jak już mówiłam, refleks, podzielność uwagi i pamięć. Są specjalne nawet programy, dzięki którym możemy ćwiczyć z dzieckiem pamięć. Rozwija spostrzegawczość, wyobraźnię, kojarzenie faktów, rozwija cierpliwość, wytrwałość, samodzielność i wyrównuje szanse edukacyjne, tak jak wspomniałam właśnie na dziecku z autyzmem wybiórczym. Bardzo ważnym elementem wykorzystania tik właśnie w edukacji przedszkolnej jest możliwość przygotowania przedszkolaków do prawidłowego korzystania z nowych technologii. Jeśli wprowadzamy te nowe technologie w przedszkolu, pamiętajmy, drodzy nauczyciele i drodzy dyrektorzy, żeby przekazać nauczycielom. Najpierw mówimy o nowych technologiach, pokazujemy rodzaje właśnie, czyli ten komputer, drukarka, tablice interaktywne, stoliki interaktywne, nawet widziałam podłogi interaktywne w Finlandii i też mi się wydaje, że w Polsce też już są wprowadzane. Nie w takim zakresie, ale są. No i najpierw uczymy ich, co to jest i jak się z tego korzysta. Też jak byłam na obserwacji w innych przedszkolach albo jak prosiłam o taką relację, zdanie relacji, jak przeprowadzają własne zajęcia z tiku, no to było pierwsze zajęcia to jest właśnie już jakaś gra. Tą grę to może zróbmy na drugich, trzecich zajęciach, a najpierw pokażmy dzieciom, jak prawidłowo i zdrowo korzystać z nowej technologii. Praktyczne przedstawienie dzieciom zasady bezpiecznego użytkowania komputera, radia, no tutaj właśnie podstawmy sobie jakąś technologię, którą akurat chcemy, żeby dzieci poznały. Dbanie o prawidłową postawę ciała. Nie za długi czas pracy z monitorem i zasady pracy z programami komputerowymi, Internetem. Czyli profilaktyka bezpieczeństwa, takich zasad BHP dla dzieci jak najbardziej w przystępnym języku przekazana jest pożądana, szczególnie na pierwszych zajęciach. No i tutaj bardzo ważna adnotacja, żeby z takimi zasadami zapoznać rodziców dzieci, tak żeby przedszkolaki wykorzystywały je na co dzień, nie tylko w przedszkolu, ale i w domu. Rodzice natomiast inaczej spojrzą na wykorzystanie telefonu, komputera, tabletu, który zdarza się w pracy przedszkolnej z dzieckiem, a nie tylko na oglądanie bajek. Tutaj z doświadczenia dyrektorskiego powiem, że wprowadziliśmy w tym roku Trefliki, nie wiem, czy mogę reklamować podstawy takie, tak?

Justyna: Jasne, oczywiście.

Dagmara: No to wprowadziłam, sama wybrałam zresztą, Trefliki dla grupy trzylatków. Super program, naprawdę polecam, nie jest przeładowany, a nauczyciel ma w tym programie możliwość rozwoju i co mnie bardzo cieszy, Trefliki mają serię na YouTube filmików do wykorzystania podczas, nawet ja je wykorzystuję podczas pracy terapeutycznej jako socjoterapeuta. Więc puszczamy dzieciom na komputerze, na tablecie, na telefonie, na rzutniku czy tam rzutnik, projektor, puszczamy dzieciom te bajki, no i wtedy robimy opowiadanie na ten temat. Tam Trefliki mają też wycinanki na ten temat, kolorowanki, karty pracy bardzo fajne, przejrzyste, dla dzieci. Na co przychodzi matka, która odbiera dziecko około godziny tam dwunastej trzydzieści, no i przyszła raz, widzi, że dziecko siedzi przed rzutnikiem, przyszła po jakimś czasie drugi raz, no i znowu, oczywiście to są serie tych bajek, więc jest ich dość dużo, i dziecko znowu siedzi przed rzutnikiem. No to oczywiście telefon, nie dodzwoniła się, oczywiście już wiedziałam o co chodzi. Mail, że nie życzy sobie, żeby jej dziecko w przedszkolu siedziało przed właśnie technologią. Nie po to płaci za przedszkole, nie po to wysyła dziecko do przedszkola, żeby dziecko korzystało z technologii. No i jak wspomniała, też technologię to ma w domu, a nie w przedszkolu i tutaj ma właśnie rozwinąć się społecznie. No to oczywiście jak wdrożymy taką profilaktykę tej technologii, czyli najpierw powiemy dzieciom, jak korzystać, po co służy i oczywiście też rodzicom, nie zapominajmy, że rodzice tak naprawdę, no nie za bardzo, niektórzy oczywiście, nie mówię, że wszyscy, ale przeważnie rodzice nie za bardzo wiedzą, myślą, że jak dadzą telefon, jak widzą, że dziecko z telefonem, to jest coś złego, kategorycznie zabronione. Jeśli jest monitor telewizora, ekranu, to też jest zabronione w przedszkolu i nie powinno takie coś mieć miejsca. Nie, no właśnie rozmawiajmy z rodzicami przed wprowadzeniem jakichś innowacji z nową technologią, na przykład można to wprowadzić przez ten konkurs właśnie INSO, który organizuję. Jak najbardziej ten genibot wpisuje się w technologię, no i oczywiście w innowację pedagogiczną. No to najpierw informujemy rodziców. Nawet możemy zrobić takie spotkanie, że to jest bardzo ważne. Później będą w prezentacji też takie niuanse, jeśli chodzi o podstawę programową, że nie ma ściśle przecież określonego tego w podstawie programowej, że mają korzystać z nowych technologii, ale oczywiście jest to ujęte nawet w realizacjach polityki oświatowej, o czym później wspomnę. Więc tak jak mówię, informujemy rodziców, komunikacja z rodzicem jest bardzo ważna. Jeśli nie możemy się spotkać face to face, no bo oczywiście kwarantanna, Covid i te inne rzeczy, no to na przykład aplikacja INSO jest idealnym miejscem, gdzie my możemy porozmawiać z rodzicem zdalnie, czyli napisać. Macie tam tablicę ogłoszeń, nie? Widziałam taką fajną.

Justyna: Dokładnie tak.

Dagmara: Na tablicy ogłoszeń podpiąć informacje, że nasze przedszkole realizuje wymagania zgodne tutaj z oświatą i pędzimy do przodu, rozwijamy się specjalnie dla dzieci. Żeby pisać właśnie te zalety, że jest to zaleta i że, no jest to XXI wiek, dlatego będą w naszym przedszkolu organizowane takie i takie zajęcia, i czego nauczycie dzieci. Żeby rodzic też był aktywnym uczestnikiem, takim aktywnym może nie na zajęciach, ale żeby wiedział, co się z dzieckiem dzieje. Fajnie jest wypunktować, naprawdę dobrze jest wypunktować, czego te nowe technologie uczą dzieci i jak będą wyglądały zajęcia, że na początku pokażemy dzieciom, że Internet i ekran nie służy do oglądania bajek, ale że są na przykład takie fajne rzeczy, które służą też do terapii. Tutaj tak podpowiem, że Snapchat super sprawdza mi się przy narządach artykulacyjnych, ćwiczeniu w logopedii. Więc można naprawdę takich parę niuansów im napisać i na pewno rodzic wtedy inaczej spojrzy na właśnie nowe technologie. Tak miałam z tą matką, gdy wytłumaczyłam jej, na czym to polega, jak my działamy i przyznała rację, no i powiedziała, że faktycznie od tego czasu, jak dziecko ogląda bajkę, wyłącza i pyta się, co zapamiętało czy spostrzegło jakiś kolor taki, który się tam jakoś wybijał na tej bajce albo rzecz czy osobę. Więc jest to uczące i dla dzieci, i dla rodziców. Wady, no każdy, jak mówiłam, każdy medal ma dwie strony. Są też wady. Wadą na pewno będzie brak narzędzi tik, czyli brak narzędzi informacyjnych nowych technologii w przedszkolu, no chociaż wydaje mi się, że każde przedszkole teraz musi mieć drukarkę chociażby, nie wiem, kalkulator, komputer. No, a jak nie ma, to nauczycielki na pewno mają telefon. Bo uwaga, mamy dzieci nauczyć korzystać z nowych technologii, ale nowe technologie to nie tylko jest to, co aktualnie działa zasilane internetowo. Może to być aparat, może być to filmik wideo nagrany przez dzieci, zdjęcie, oczami dziecka oczywiście, i później to wydrukujemy, robimy jakiś wernisaż z tego, żeby dzieci wiedziały, że to może czemuś służyć. Na przykład kompetencja kluczowa, czyli edukacja artystyczna, jak najbardziej się tutaj w to wpisuje. Nagrywać dzieci wokalne możemy w telefonie, czyli nie potrzebujemy Internetu, oraz pokazać, jak działa dyktafon, minutnik, stoper, jak to odlicza, czy budzik nawet. Niedostateczna wiedza nauczyciela, jak korzystać z tik. Tutaj oczywiście spotykam się z tym bardzo często, że nauczyciele, jeśli chodzi o nowe technologie, na przykład o komputer, puścimy bajkę i jest okej albo mówią, ale no dobra, no to, co mogę właśnie zrobić, to co tutaj jest w ramach tych nowych technologii, tak? Co ja takiego robię? No i jak później przeprowadzam wywiad z nauczycielami, z radą pedagogiczną, to oni bardzo dużo korzystają z nowych technologii, nawet o tym nie wiedząc, nie angażując w to dzieci. Na przykład robią dzieciom zdjęcia, robią dzieciom filmiki, bo oczywiście jest jakiś występ w przedszkolu. Albo na zajęciach zdalnych przecież korzystamy z tego systemu INSO, no to to też jest narzędzie informatyczne, tak? Czyli dziecko wie, że muszę usiąść do laptopa nie tylko, żeby obejrzeć tylko bajkę, ale że tutaj są też zajęcia i można w ten sposób się komunikować. I uprzedzenia rodziców, opiekunów, tak jak już wspomniałam, niedostateczna wiedza rodziców z tego nawet zakresu, jak korzystać z nowych technologii, jak można to wykorzystać z dzieckiem, wpływa na taką frustrację i niezrozumienie, więc tutaj jeszcze raz stawiamy na komunikację. Jakie są rodzaje nowych technologii? No tutaj wyszczególniłam, to jest taki mój podział, jak ja to widzę, oczywiście podziałów jest multum, ale taki najbardziej dla przedszkola wydaje mi się. Urządzenia komputerowe, czyli laptop, komputer, tablet, telefon. Urządzenia multimedialne, takie interaktywne, rzutnik, projektor, tablice interaktywne, stoły interaktywne, podłogi interaktywnej, roboty edukacyjne, na przykład genibot, do wygrania właśnie w konkursie INSO, później też pokażę, jak wygląda i mniej więcej, co tam ma i jak działa. Następny slajd, umiejscowienie nowych technologii w edukacji, staże zawodowe, prace dydaktyczne, zapisy w prawie oświatowym. A więc tak, jeśli chodzi o staże zawodowe, to drogie nauczycielki i też drodzy dyrektorzy, bo dyrektorzy przecież sprawdzają sprawozdanie, w sprawozdaniu z realizacji stażu zawodowego, jeśli chodzi o nowe technologie, to są tam takie podpunkty jak właśnie doskonalenie warsztatu pracy i tam to można. Nawet tutaj nasz webinar, na którym teraz jesteście, drodzy nauczyciele, możecie sobie podpiąć pod uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym, w metodach i formach pracy. To jest pierwszy punkt. Drugi punkt, jeśli chodzi o staż zawodowy ze stażysty na kontraktowego i z kontraktowego na mianowanego, bo jak jest kontraktowy mianowany to już właśnie to, co zdobędziemy, to jest umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych. To jest w rozporządzeniu a propos awansu zawodowego. Następnie umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia, to jest na mianowanego, z kontraktowego na mianowanego. Tam to można umieścić. Podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu pracy, w tym umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej. To jest na dyplomowanego. Działanie mające na celu doskonalenie warsztatu pracy, tak jak przeczytałam, czyli na przykład nasz webinar. Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących, nauczanie zdalne, czyli nauka przez Internet, jest, można to wpisać też jako metoda aktywizująca i też oczywiście narzędzi multimedialnych i informatycznych sprzyjających procesowi uczenia się. To jest na dyplomowanego wymaganie. Opracowanie i wdrożenie programu innowacji i innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanej ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. To jest na dyplomowanego. I tutaj moje drogie panie, to jest, jeśli chodzi o staż zawodowy, ale innowacje każdy nauczyciel może wprowadzić. No i genibot, który można wygrać, tak jak już mówiłam, sprzyja temu, żeby taką innowację wprowadzić z genibotem. Cały system innowacji, nie wiem, półroczny, roczny opisać na zasadzie genibota i tutaj wyjściowe oczywiście to, co dzieci wiedzą, to, co dzieci zdobędą, jaką umiejętność posiądą, czyli na przykład wiedzą, jaka jest postawa ciała widza, wiedzą, jak się z genibotem obsłużyć, jak działa, takie inne właśnie rzeczy. Więc tutaj naprawdę zachęcam do wzięcia udziału w konkursie. Można sobie innowacje super napisać. Jeśli chodzi o prawo oświatowe, no tutaj nie ma takich wytycznych. Jak wiecie, podstawa programowa wychowania przedszkolnego raczej opiera się na tym, co dziecku musi posiąść, jaką umiejętność. Nie narzuca nam programów wychowania, czyli na przykład korzystamy z Treflików, z Maca, z podręcznikarni. Znaczy Trefliki są w podręcznikarni. No, ale też z innych. Nie jest to narzucone. Tylko po prostu, jakie mamy tam umiejętności nabyć, więc żeby nabyć te umiejętności, idealnie technologia informacyjna się w to wpisuje w aspekcie na przykład poznawczym. Kompetencje kluczowe, tak, jeśli chodzi o kompetencje kluczowe tam też są zawarte takie… przedsiębiorczość też przecież możemy kształtować, jeśli chodzi o nowe technologie. Kompetencja kluczowa, jeśli chodzi o artystyczne działanie, to jak najbardziej, przecież można przeprowadzić coś artystycznego też zdalnie, tak? I teraz tutaj podpatrywałam też teatry, jak to robią albo jakieś występy, no to też jest przecież działalność artystyczna, tylko że zdalna. Tak samo możemy dzieci nauczyć, że niech zrobią w domu występ, niech coś nagrają i jest to działalność artystyczna, taneczna. No i kierunki realizacji polityki oświatowej. I w kierunkach realizacji polityki oświatowej oczywiście, jak wiemy, te kierunki są aktualizowane co roku. Na ten rok, jeśli chodzi o ten rok, to najbardziej takim adekwatnym, żeby wprowadzić nowe technologie informatyczne, to będzie wykorzystanie w procesach edukacji narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych. Bezpieczne i efektywne, tak jak mówiłam, uczymy dzieci bezpieczeństwa i efektywności. Jeśli chodzi o właśnie te kierunki realizacji tutaj polityki oświatowej, jest to punkt czwarty. No i w tych kierunkach my jako przedszkole jesteśmy też uwzględnieni, więc możemy zrobić ankietę dla nauczycieli, w jaki sposób wykorzystują w procesach edukacji te narzędzia albo możemy też przeprowadzić oczywiście zaplanowaną obserwację zajęć, gdzie nauczyciel będzie musiał nam pokazać, jak wykorzystuje narzędzia w praktyce. No są tutaj takie dwie możliwości. I praca dydaktyczna. Jeśli chodzi o pracę dydaktyczną, nie mamy obowiązku szczególnie wyszczególnić w zapisie działań dziennych naszych edukacyjnych, że korzystaliśmy z tiku. Ale takie właśnie zapiski możemy sobie wprowadzić. Tutaj mi mignął dziennik, ale nie wiem, czy to jest ten. U mnie akurat to się sprawdza. Nie, tutaj nie ma. Dokładnie teraz, w tym roku… nie, mogę szybko skończyć po dziennik, jeśli panie chcą zobaczyć, jak można to rozwiązać w dzienniku. Nie widzę czatu.

Justyna: Wiesz co, możesz może opowiedzieć, jeśli dasz radę.

Dagmara: Okej, dobra. Jeśli chodzi o dziennik, zrobiłam osobną legendę. No i tam, w INSO jest o tyle fajnie, że macie dzienniki elektroniczne i tam macie wyszczególnione, prawda, macie wstawione tutaj z podstawy programowej. Czyli sobie nauczyciel zaznacza. My niestety jeszcze nie przeszliśmy na INSO, ale mamy takie dzienniki papierowe, więc panie musiały stworzyć to same ręcznie. Niestety nie ma takich udogodnień u mnie jeszcze. Jest legenda i są kolorki. Na przykład kolorek niebieski to są działania logopedyczne, kolorek zielony to są działania ekologiczne, kolorek żółty działania językowe, no i czarny kolorek to jest tik, czyli wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej. I przy danych zajęciach oczywiście nauczyciel robi taką adnotację, że przeprowadzenie zajęć na temat emocji, złość i strach na podstawie filmu Trefliki i przy tym stawia czarną kropkę, i wtedy ja, sprawdzając te dzienniki, jakie obszary realizował, widzę ile i kiedy realizował te tiki, czy jest to dobry współczynnik realizacji podstawy programowej w tikach, czy nie, czy dość dużo razy korzystał, czy tak bardzo mało, czy umiarkowanie. W INSO wiem, że tam macie też statystyki, prawda? Jak sobie najadą dyrektorzy, to widzą ile razy użyto tego i tego, i po prostu nie trzeba wertować stron i kartek, tylko u was fajnie, no to widać. Więc to też w sumie plus.

Justyna: Jeszcze tak dokładniej, mamy, owszem, realizację podstawy programowej, którą można zaznaczać, natomiast właśnie planujemy stworzyć taką informację, które były już wykorzystane na przykład obszary z tego programu, a które jeszcze powinni nauczyciele zrealizować.

Dagmara: To jest fajne.

Justyna: Tak, to to mamy w planach.

Dagmara: To jest super, zwłaszcza po pierwszym semestrze, gdzie mamy możliwość, że jest jeszcze ten drugi semestr, żeby nadrobić na przykład pewien obszar realizacji podstawy programowej, tak? Chociaż powinno to być realizowane z miesiąca na miesiąc tak samo. Dokumentowanie wykorzystania nowych technologii w pracy edukacyjnej, czyli jak to w dziennikach zajęć, no to jeśli chodzi o dzienniki zajęć, no to tak jak już właśnie mówiłam, ale też u mnie nauczyciele robią… znaczy jesteśmy placówką prywatną, zaznaczam, i jest coś takiego jak sprawozdanie z pracy w grupie i ocena własnej pracy. I u nas będzie to w tym roku wdrożone tak, że będzie to na podstawie plakatu, czyli nauczyciel o sobie przygotowuje duży plakat, co w ciągu całego roku wykonał, czy korzystał z nowych technologii, więc tam to też umieszcza. Więc tak można to dokumentować. Jeśli chodzi też o dzienniki zajęć, to jak najbardziej można zrobić, jak już wspomniałam, ankietę, czyli czy nauczyciele korzystają z nowych technologii, z jakich technologii korzystają i przy jakich obszarach realizacji podstawy programowej najczęściej korzystają. Ankieta może być naprawdę dowolna, taka stricte pod waszą placówkę i pod wasze wymagania, i też takie kierunki waszej działalności typu, nie wiem, działalność artystyczna, jakieś przedszkola artystyczne, przedszkole ekologiczne, przedszkole językowe, więc tam wtedy można to ująć. Jeśli chodzi o plan rozwoju zawodowego, no to sprawozdanie z korzyści oczywiście dla placówki, dla dzieci i dla nauczyciela. Więc to klepniemy ten tik, tak jak poprzednio, na poprzednim slajdzie było i tak jak jest w rozporządzeniu, musi być to z korzyścią dla, więc wtedy opisujemy, że ta informacja, ta technologia informacyjna, nowe technologie, które wprowadziliśmy, miały takie i takie korzyści dla mnie, dla placówki i dla dzieci. Więc, jak widzicie, no nie jest to ściśle napisane, że ten tik musimy czy technologię informatyczną do wykorzystania musimy tak konkretnie w ten sposób dokumentować. Jeżeli jest innowacja pedagogiczna, to wiadomo. Jeśli będziecie mieli tego genibota, już gratuluję osobie, która wygra, bo naprawdę fajny genibot, więc ten, kto wygra i stworzy fajną innowację pedagogiczną, no to oczywiście będzie musiał to sprawdzać, tą innowację, realizować, sprawdzać i robić dokumentację, więc no będzie to bardzo szczegółowo pewnie opisane, jak to wpłynęło. A my możemy sobie tu po prostu w prywatnych placówkach zrobić, jak chcemy. Jeśli chcemy mieć dużo papierologii, dużo dokumentów, możecie pisać scenariusze zajęć i inne. Jeśli nie, to wystarczy ankieta, że realizujemy zapis oczywiście w dzienniku tutaj grupy, w dzienniku zajęć, jak najbardziej. To się wydaje wystarczające, że realizujemy tiki. Nauczanie zdalne a aplikacja INSO. Przykład scenariusza zajęć. No i tutaj właśnie aplikacja INSO ma o tyle fajnie, że nie ma tylko tablicy ogłoszeń, gdzie możemy wysłać wszystkim czy tam wybranej grupie, czy wybranym dzieciom tych zajęć, ale oprócz takiego modułu, jak zajęcia zdalne, ma też czat wideo. Prawda? Macie swój własny czat.

Justyna: Tak, to jest tak zwany moduł online.

Dagmara: Tak.

Justyna: Dokładnie tak, możemy bezpośrednio z tymi dziećmi prowadzić zajęcia.

Dagmara: Super właśnie jest to, bo jak pracowałam na Teamsie czasami, to mnie wywalało, bo jak wiecie, dużo osób korzysta teraz z Teamsu, a skoro INSO ma coś swojego, swój czat wideo, więc nie będzie nas tak wywalać i nie będzie się zacinać, i nie będzie takich problemów. No i tutaj oczywiście też komunikacja z rodzicami, no bo jeśli chodzi o moduł zajęć zdalnych, są to wysyłane zajęcia, dzieci czytać jeszcze nie potrafią, więc tutaj możemy też podszlifować tą komunikację z rodzicami, żeby też rodzice zobaczyli, no że ci nauczyciele to jednak naprawdę się starają, przykładają, robią i o co w tym wszystkim chodzi, tak? Jeśli chodzi o czat wideo, tutaj jest właśnie współpraca na żywo. Tutaj możecie też wybrać w INSO uczestników tego czatu wideo. I tutaj właśnie jest tak, że możesz wybrać poszczególnych uczestników, możesz wybrać całą grupę, prawda? A możesz wybrać też wszystkich do czatu wideo. No i jest prowadzona też dokumentacja z przeprowadzonych zajęć, czyli tam możesz podejrzeć statystyki obecnych osób, czyli od razu można sobie w dzienniku zaznaczyć, kto był obecny, kto nie. Nie trzeba się tam pytać wyrywkowo, czy jest ta osoba, czy jest ta osoba, jestem, jestem, więc statystyka wszystko pięknie nam pokaże. I jest też bezpieczeństwo tutaj zapewnione przez INSO, jeśli chodzi o te zajęcia zdalne. Czyli zajęcia online pozwalają w bezpieczny sposób prowadzić rozmowy focusowe. I te wszystkie rozmowy są szyfrowane i nie pozwalają na dostęp osobom z zewnątrz, co jest bardzo ważne, jeśli chodzi o różnego rodzaju hakerów. Ten czas wideo to jest technologia informacyjna, którą też możemy sobie wpisać, że realizujemy, no bo jest to przecież przy wykorzystaniu tableta, nawet można wykorzystać telefon, bo macie aplikację na telefon, prawda?

Justyna: Tak, natomiast jeśli chodzi…

Dagmara: A najlepiej komputer.

Justyna: Tak, jeśli chodzi o sam czat, to mimo wszystko my zalecamy, żeby jednak korzystać z przeglądarki Google Chrome. Zdecydowanie łatwiej i prościej nam jest w ten sposób prowadzić też te zajęcia. No i zdecydowanie bardziej są niezawodne, jeśli oglądamy je czy słuchamy poprzez właśnie przeglądarkę.

Dagmara: Dokładnie. Jeśli chodzi o zajęcia online, tutaj już macie przykład tego, jak to wygląda. No tutaj to jest screen typowo z aplikacji INSO, więc tak ta aplikacja wygląda. Jak widzicie, po lewej stronie start, dzieci, zajęcia, dzienniki, zajęcia dodatkowe, zadania domowe, zajęcia online. I te zajęcia online to jest czat online, prawda?

Justyna: Dokładnie tak. Czat, po prostu prowadzimy, tak jak my teraz ze sobą rozmawiamy.

Dagmara: Tak.

Justyna: Podczas tego webinaru, tak też Państwo będziecie mogli prowadzić zajęcia z dziećmi, czy to właśnie pojedynczo z dziećmi w przypadku jakiejś terapii, czy też po prostu prowadzimy zajęcia dla jakiejś danej grupy, dla dzieci zapisanych na zajęcia dodatkowe na przykład albo jakiś język angielski, bądź też jeszcze jakieś inne zajęcia. No, a my tutaj właśnie stworzyłyśmy dzisiaj na potrzeby naszego spotkania zajęcia online pod tytułem wizerunek świętego Mikołaja, ponieważ już niebawem do wszystkich grzecznych dzieci ma przyjść święty Mikołaj.

Dagmara: Tak. Więc tutaj te zajęcia, klikamy w zajęcia i nam się rozwija na zajęcia, czyli dzienniki, zajęcia dodatkowe, pobieramy zajęcia online. No i tutaj sobie wybieramy grupę, do której chcemy i dołącz do zajęć. Oczywiście też możemy sobie napisać takie podsumowanie całej sesji, czyli całego czatu wideo, całych zajęć, które przeprowadzimy z dziećmi. Możemy tutaj napisać, co nam się udało zrealizować, co nam się nie udało zrealizować albo jakieś nasze przemyślenia, jakieś uwagi. Więc tak to wygląda. I tutaj na czacie wideo to jest taki scenariusz zajęć zdalnych, propozycja tylko i wyłącznie. Wierszyk na przywitanie. Tutaj, jeśli chodzi o dzieci siadają w kole, no to to macie pod spodem w nawiasie, wersja zdalna wideo, nauczyciel recytuje, a dzieci pokazują za nim. Jest to wiersz mojego autorstwa, więc możecie go sobie rozsyłać i nauczycielom dać, nie ma problemu. Dziś w przedszkolu tutaj oczywiście w domku, bo jeśli chodzi o zdalne, no to nie przedszkole, tylko domek. Razem z dziećmi recytujemy, razem z dziećmi improwizujemy ruchem, możemy nauczyć się tego na pamięć, możemy to wyśpiewać, wystukać sylabami, gdzieś w przedszkolu i wtedy dzieci też łatwiej zapamiętują. Możemy do tego zaśpiewać do jakiejś muzyki popularnej, na przykład stary niedźwiedź mocno śpi albo inną, którą dzieci znają. Więc z wierszem naprawdę można robić różne ciekawe rzeczy, nie tylko trzeba czytać, recytować. Potem na czacie wideo pani nauczyciel może przedstawić dzieciom właśnie wizerunek świętego Mikołaja. Może to zrobić na podstawie wydrukowanego obrazka z drukarki albo sama przebrać się za świętego Mikołaja, chociaż nie wiem, czy dzieci by się nie przestraszyły. Chyba, że byłoby widać, że to jest cały czas pani, tylko sobie ubiera czapkę, zdejmuje, ubiera sobie brodę, zdejmuje, ma worek z prezentami. Taki czat wideo to uprzedzam, żeby nie trwał też za długo, dzieci nie wysiedzą, rodzice też później nie za bardzo są zadowoleni, bo dzieci oczywiście, których zajęcia trwają dwadzieścia, trzydzieści minut, to już tam uciekają, wiercą się, to rodzic mówi usiądź, jeszcze chwilę, bo oczywiście rodzicom też zależy, żeby dziecko brało udział w tych zajęciach, więc pamiętajmy o timingu, żeby był dobry czas, taki do piętnastu minut myślę, że dla trzylatków przed komputerem jest wystarczający. Po takim czacie wideo przychodzi czas na moduł zajęć zdalnych, czyli wstawienie zadań. I tutaj właśnie Justyna przygotowała, już wstawiła takie zadania, czyli to są zadania do wykorzystania oczywiście przez dzieci w domu po przeprowadzonym czacie wideo, czyli możemy łączyć te dwie funkcje, czyli najpierw przeprowadzić czat wideo, potem wstawić zadania do realizacji albo wstawić zadania do realizacji, przeprowadzić czat wideo, albo tylko czat wideo przeprowadzić, albo też możemy realizować właśnie podstawę programową poprzez tylko wstawianie w module zajęć zdalnych samych zadań. Więc możemy tutaj kombinować i sobie łączyć tak jak chcemy. To też jest bardzo fajne. No i tutaj, jak widzicie, jest czapka Mikołaja, czyli dzieci wykonują czapkę Mikołaja, wyklejając ją pewnie wacikami, piszą list do Mikołaja, piszą, czyli oczywiście pięciolatki napiszą, sześciolatki już pewnie, tak? Większość, ale te trzy-, czterolatki, no to rysują, co chcą dostać, podpisują się albo inicjałem, albo w gwiazdeczce wstawiają kciuka, odcisk palca, odcisk kciuka. No i później jest kolorowanka, czy dzieci zapamiętały, jakie kolory są u świętego Mikołaja charakterystyczne i kolorują, oraz mogą dorobić mu tło. Te scenariusze zajęć włącznie z tymi tutaj właśnie rzeczami będą do pobrania, prawda?

Justyna: Tak, zgadza się. Dokładnie tak. Wszystko udostępnimy w materiałach.

Dagmara: Będzie do pobrania. A tutaj właśnie podgląd, jak to wygląda wszystko w aplikacji dla rodzica. Co jest bardzo ważne w aplikacji INSO i co mi się podoba? To tutaj jest dodaj odpowiedź. No nasza poprzednia aplikacja miała tak, że wstawiałyśmy zajęcia, tak? I oni musieli nam w wiadomości prywatnej wysyłać zdjęcia albo na Facebooka i to było trzeba teraz łączyć, kombinacja, kto tutaj co, a tutaj jest bardzo fajne, że pod każdymi zajęciami rodzic sobie automatycznie może wstawić zdjęcie, jak dziecko pracuje, jaką dziecko pracę wykonało albo dziecko może wykonać zdjęcie i przesłać, dzięki rodzicowi wstawić tutaj właśnie pod każdymi zajęciami. I wtedy fajnie mamy tak usystematyzowane, jakie zdjęcie jest do jakich zajęć, a nie, że nie wiem, rodzic wysyła trzy dni później i teraz do których zajęć to było, bo tam były podobne na przykład zadania, tak? Więc to jest naprawdę na wielki plus. I jeśli chodzi o konkurs INSO, czyli wygraj tego genibota fajnego, naprawdę drogi prezent finansujecie, więc super, bo te roboty z Edusense naprawdę nie są tanie, więc jest to naprawdę dość duży plus dla was, że taki konkurs organizujecie. Jak wziąć udział w konkursie „To dziecinnie proste”? Jest to też na stronie INSO, bo to są wszystko formularze ze strony INSO. Czyli jeśli jesteś nauczycielem, przekaż to wyżej, dyrektorce, kierownikowi placówki, komuś, kto jest decyzyjny. Potem taka osoba zakłada bezpłatne konto w aplikacji INSO. Jeśli jesteś właśnie dyrektorem bądź osobą decyzyjną, wypełniasz formularz i dajesz dzięki temu szansę na wygraną swojej placówce. Potem krótko uzasadniamy, dlaczego właśnie do tego twojego konkretnego przedszkola, które zgłosiłaś, ma trafić jeden z dwóch zestawów, tak? Genibota. Czyli dwa zestawy do wygrania, czyli dwie osoby, dwa przedszkola mogą wygrać genibota. I tutaj jest właśnie po lewej stronie na niebiesko, to jest to, co wypełniają, prawda? I wysyłają zgłoszenie.

Justyna: Dokładnie tak.

Dagmara: Wszystko jest pięknie opisane, imię, nazwisko, adres email, numer telefonu, tak? Nazwa placówki, twoja rola w placówce, kto poleca, to możecie wpisać mnie, ja naprawdę polecam, naprawdę szczerze, genibot jest super. No i krótkie uzasadnienie, nie wiem, wprowadzimy dzięki temu innowację, dzieci się bardziej rozwiną, będziemy bardziej do przodu, na czasie, XXI wiek, więc tak. Bo te wszystkie naprawdę tablice interaktywne, te wszystkie stoły interaktywne, podłogi interaktywne, te wszystkie geniboty, genibot to chyba jest ponad dwa tysiące grubo, więc naprawdę to są, no ceny w dobie pandemii kuriozalne, zwłaszcza kiedy obcinają dotacje, tak? Tak jak tutaj, w województwie pomorskim, no niektórym rejonom. Jeśli chodzi o zestaw przedszkolny genibot, ten zestaw jest wraz z matą i krążkami. Naprawdę, drodzy nauczyciele, nie obawiajcie się, że nie wiecie, jak z tego korzystać. Instrukcja jest dołączona, jest mata, są krążki, są nawet scenariusze, gotowe scenariusze do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, co jest naprawdę wielkim plusem. I tutaj jest napisane całkiem na dole, są również dostępne do pobrania w Akademii Uczymy Dzieci Programować. Więc nie musicie tego drukować, macie wszystko zdalnie na telefonie, możecie pobrać na telefon, na laptop i wszystko tam jest. Są tam właśnie te krążki, czyli są te krążki kompetencji kluczowych, czyli oczywiście od razu realizujemy kompetencje kluczowe. Tak naprawdę podczas realizacji podstawy programowej zawsze realizujemy jakąś kompetencję kluczową. Tutaj jest to bardziej wyszczególnione. I też, co jest ważne, że ten genibot, to może teraz pokażę jeszcze zdjęcia, ma taką fajną funkcję, jak widzicie, w prawym rogu dolnym, że łączymy pewne tam części, powstaje nam taki uchwyt do długopisu, ołówka i genibot, tak jak go zaprogramują dzieci, czyli ma jechać, nie wiem, prosto, skręcić w lewo, prosto, w prawo, to nawet można zaprogramować, żeby genibot na papierze narysował nam domek, co jest bardzo fajne dla dzieci, tak? Co obrazuje im, że no taki genibot też potrafi rysować. Tutaj, zaczynając od pierwszego zdjęcia jeszcze, to tam jest ścieżka, którą sobie rysujemy i ten genibot tak chodzi po tej ścieżce. Można tam ustawić przeszkody między tym, że on będzie te przeszkody wymijał. To już naprawdę kreatywność nauczyciela wiem, że nie zna granic, szczególnie przedszkolnego nauczyciela, edukacji przedszkolnej, więc tak, więc tutaj kreatywność można, wyobraźnię dzieci, też swoją, puścić wodze fantazji. O, tutaj właśnie jest mata, to drugie zdjęcie. Taka duża mata do kodowania, więc tam też można. Najpierw te krążki się ustawia, a potem ten genibot chodzi po tej macie, tam też możemy jakieś ludziki postawić, nie wiem, zrobić ścieżkę afrykańską, że teraz z dżungli jedzie przez jakąś tam ścieżkę i omija lwy, no naprawdę różne rzeczy. Też można sterować nim oczywiście z telefonu, tak? Tam aktualizacje są zawsze na telefon i wszystko jest w telefonie, więc też jest to bardzo przydatne. No i mamy te krążki właśnie kompetencji kluczowych. Cztery są geniboty i to są te karty do kodowania, tak? Na tej macie. Nie na telefon, tylko na macie. Jeśli chodzi o kreatywność dzieci, właśnie jeśli chodzi o wyrabianie wyobraźni, puszczenie wodzy fantazji, to jak widzicie, te geniboty można też dowolnie modelować na różnego rodzaju roboty, różnego rodzaju pojazdy, jeśli chodzi o klocki LEGO, bo idealnie można wczepić właśnie w te ścianki, to ścianka lewa, prawa i górna, te trzy ścianki można przyczepić klocki i dziecko może zbudować, co chce. To jest takie uatrakcyjnienie. No i dziękuję bardzo za uwagę.