Nadzór pedagogiczny dyrektora przedszkola 2020/2021. Zbiór praktycznych porad i narzędzi

Rozmawiamy o nadzorze pedagogicznym dyrektora przedszkola na rok 2020/2021, a także prezentujemy Wam zbiór praktycznych porad i narzędzi. Gościem webinaru jest Aneta Konefał!

Jakie zagadnienie poruszamy?

  • Nadzór pedagogiczny dyrektora przedszkola 2020/2021
  • Przykładowy plan nadzoru
  • Autorskie narzędzia kontroli
  • Adaptacja nadzoru do nauczania na odelgłość

Spotkanie rozpoczyna cały cykl webinarów poświęconych dyrektorom przedszkoli, poruszających zaganienia takie jak bezpieczeństwo w przedszkolu, kontrola zarządcza, współpraca z rodzicami, budowanie zespołu.

Transkrypcja webinaru

Justyna: Witam na webinarze organizowanym w ramach Akademii INSO. Moi drodzy, na samym początku jeszcze damy sobie oczywiście standardowo chwileczkę na to, żebyście mogli na spokojnie dołączyć. Ja witam oczywiście bardzo serdecznie naszego gościa, Anetę Konefał.

Aneta: Dzień dobry.

Justyna: Poczekamy chwileczkę, żebyście mogli dołączyć. Oczywiście dajcie nam znać, czy nas dobrze widać, czy nas dobrze słychać. I spokojnie sobie rozpoczniemy. Witamy bardzo serdecznie wszystkich. Taką krótką informację na czacie, ja sobie tutaj śledzę, czy wszystko dobrze widać i czy nas też słychać? Witamy, witamy. Widzę, że bardzo dużo osób dołącza. Wszystko widać, wszystko słychać, super. Pozdrawiamy Misiową Mamę, o proszę, już na sam początek serdeczne pozdrowienia, super, świetnie. Okej, to skoro nas dobrze widać i skoro dobrze słychać, ja mam ogromną przyjemność przedstawić wam naszego nowego eksperta w zespole, Anetę Konefał. Moi drodzy, Aneta jest dyrektorem, nauczycielem wychowania przedszkolnego, terapeutą pedagogicznym, logopedą oraz oczywiście autorką programu, autorskiego programu, „Misiowa Mama”. W dniu dzisiejszym, na dzisiejszym spotkaniu będziemy poruszać bardzo ważny temat, mianowicie będzie to nadzór pedagogiczny dyrektora przedszkola w roku 2020 na rok 2021. I Aneta przedstawi wam taki zbiór praktycznych porad, narzędzi, przykładowy plan nadzoru również opisze, autorskie narzędzia kontroli. Wszystkie materiały z dzisiejszego spotkania wraz z certyfikatem oraz nagraniem z dzisiejszego webinaru zostaną przesłane w dniu jutrzejszym. Część tych materiałów zostanie przesłana drogą mailową, natomiast część materiałów zostanie udostępniona na naszej grupie „Przedszkola i żłobki – to dziecinnie proste” po weekendzie. Także gorąco zachęcam, po weekendzie zapraszam was na grupę „Przedszkola i żłobki – to dziecinnie proste”, tam będzie część tych materiałów.

Moi drodzy, dzisiejsze spotkanie rozpoczyna cykl webinarów poświęconych dyrektorom przedszkoli. Podczas tych webinarów będziemy chcieli poruszyć takie zagadnienia jak bezpieczeństwo w przedszkolach, kontrola zarządcza, współpraca z rodzicami oraz budowanie zespołu. I ten właśnie webinar dzisiaj z Anetą rozpocznie cykl takiego rodzaju webinarów bardziej mogłabym powiedzieć biznesowych pod kątem dyrektorów przedszkoli. Ja nie będę dzisiaj bardzo jakoś przedłużać. Jeszcze tylko wspomnę, że na sam koniec poświęcimy sobie z Anetą takie dziesięć minut na wasze pytania, więc jeśli będą się jakieś pojawiały, to ja gorąco zachęcam, zadawajcie. Postaram się w międzyczasie, jeśli będą dotyczyły typowo zagadnień poruszanych przez Anetę, zadawać te pytania w trakcie, natomiast jeśli one będą miały jakiś tam zakres troszkę inny, no to zostawimy sobie te dziesięć minut na to, żeby Aneta mogła odpowiedzieć na wasze pytania. Nie przedłużając, oddaję głos Anecie. Życzę przyjemnego słuchania.

Aneta: Dziękuję bardzo. Witam bardzo serdecznie, tutaj Justyna już powiedziała, że witamy Misiową Mamę, a więc pozdrawiam zmisiowanych, jeżeli są tu obecni. Kto mnie zna, wie, że ten projekt faktycznie jest bliski mojemu sercu. Jeżeli ktoś go jeszcze nie zna, serdecznie zachęcam, serdecznie zapraszam. Faktycznie będzie to cykl webinarów poświęcony nam, dyrektorom. Tytułem wstępu jestem dyrektorem przedszkola sześć lat, więc może nie za dużo, ale myślę, że w sam raz, aby już zorientować się, co w trawie piszczy, co jest dla nas ważne, co jest istotne. Na wstępie również chciałabym zaznaczyć, że te wszystkie moje pomysły, inspiracje i ten zbiór praktycznych pomysłów, metod, wskazówek, o których mówimy, oczywiście jest zbudowany na bazie moich własnych doświadczeń, ale mam nadzieję, że zainspiruje was, drodzy dyrektorzy, że zaczerpniecie z tego chociażby parę pomysłów. I, tak jak zaznaczam, bazuję na własnych doświadczeniach, mam nadzieję, że będziemy mieć możliwość małej dyskusji i porównania pewnych spraw związanych z nadzorem pedagogicznym.

Oczywiście zaczynamy od nadzoru pedagogicznego nie bez kozery, mamy czas do 15 września, aby ten dokument, jakże ważny dokument, opracować, aby przedstawić go naszej radzie pedagogicznej. Natomiast to, co dzieje się na świecie, a więc sytuacja związana z Covid-em, jak nasze dzieci w przedszkolu dzisiaj określiły to w łazience, zarazą, jest naprawdę specyficzna, więc te wszystkie dokumenty, które tworzymy, już muszą opierać na naszych doświadczeniach. W marcu tak naprawdę ta sytuacja nas zaskoczyła, mogliśmy nie być przygotowani na to, co się wydarzyło. Ja sama myślałam, że idziemy powiedzmy sobie na dwutygodniową przerwę od takiego życia przedszkolnego, niestety to wszystko się przedłużyło. I już w tym planie nadzoru na 2020/2021 musimy wdrożyć pomysły, rozwiązania wypracowane właśnie w okresie edukacji zdalnej. Na pewno wypracowaliście już Państwo systemy komunikacji z rodzicami, wybraliście narzędzia do komunikacji i w radach pedagogicznych ustaliliście, w jaki sposób chociażby nauczyciele będą zdawać raporty z edukacji zdalnej. To wszystko powinno znaleźć się w planie nadzoru pedagogicznego.

Plan nadzoru pedagogicznego jest wam znany, chociaż wiem, że spotykamy się tu również z dyrektorami, którzy rozpoczynają swoją przygodę na stanowisku dyrektora, a więc pewna wiedza powiedzmy sobie teoretyczna również tu jest bardzo ważna, aby ją zdobyć, aby prześledzić rozporządzenia, ustawę. I w tych wszystkich punktach, które dotyczą nadzoru pedagogicznego, tak jak wspomniałam, będę proponować Państwu swoje narzędzia, będę proponować swoje rozwiązania, chociażby założenie takiego dyrektorskiego segregatora, w którym będziemy gromadzić narzędzia, w którym będziemy gromadzić pomysły. Ja szczerze przyznam, już taki pomysł zaświtał mi w głowie na grupie, którą prowadzę dla dyrektorów przedszkoli, ale brakło na niego czasu. Tutaj myślę, że dzięki temu, że zostałam zaproszona jako gość przez INSO to będzie dla mnie motywacja, aby tą obietnicę, którą dałam dyrektorom, dopełnić właśnie co miesiąc, tak? W ciągu naszych comiesięcznych spotkań. A moje osobiste podejście do dyrektorskich dokumentów jest proste, znajdź złoty środek. Nie zasypać się dokumentami, ale jednak zabierać te dokumenty, które nieraz, no mówiąc kolokwialnie, ratowały nam skórę. Nieraz okazuje się, że jedna kartka papieru, ale dobrze skonstruowana, pokazuje nam obraz danej sytuacji, pozwala nam w błyskawiczny sposób chociażby uzupełnić ankietę, która jest wysyłana przez kuratorium oświaty. Czasem mamy na to bardzo mało czasu, a musimy się wykazać naprawdę gruntowną wiedzą. Chociażby ja mieszkam w Kolbuszowej, należymy do podkarpackiego kuratora oświaty, była taka ankieta dotycząca pomocy psychologiczno-pedagogicznej i faktycznie dzięki temu, że w nadzorze zaplanowałam sobie skonstruowanie takie narzędzia, więc wybrałyśmy z koleżankami takie grupy, którymi się zajmujemy w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, panie nauczycielki wypisały dzieci objęte tą pomocą, mogłam faktycznie w przeciągu dosłownie pół godziny tą ankietę rzetelnie wypełnić. I w ten sposób chciałabym dzisiaj spojrzeć na nadzór, chciałabym te swoje uwagi, tutaj nimi się właśnie podzielić i mam nadzieję przekonać do tego, aby pewne narzędzia wypracować właśnie w formie tabel, które łatwiej zaznaczyć, ale które będą zawierały tą naszą wiedzę, a więc będą pokazywały już na wstępie, że ja wiem, co mam skontrolować, ja wiem, co mam zaobserwować, ja wiem, na co mam zwrócić uwagę.

Rozpocznijmy, przejdźmy, że tak powiem, do sedna, przejdźmy do tematu dzisiejszego spotkania, a więc planu nadzoru pedagogicznego. Plan nadzoru pedagogicznego to dokument, który zawiera tak naprawdę wszystko. Plan nadzoru pedagogicznego, jeżeli chodzi o naszą pracę typowo pedagogiczną, a my wiemy, że to jest zaledwie ułamek naszej pracy, bo zajmujemy się praktycznie wszystkim, ja zazdroszczę koleżankom, które mają możliwość taką, że posiadają dyrektorów do spraw tylko pedagogicznych i mogą podzielić się zadaniami. Ja natomiast jako dyrektor przedszkola publicznego muszę zająć się wszystkim, a więc nie tylko nadzorem, ale rzeczami zupełnie mi na początku obcymi, związanymi chociażby z doborem rynny do budynku, o czym nigdy nie miałam pojęcia. Plan nadzoru pedagogicznego skupia się na tych tematach pedagogicznych, na tej pracy, opiece, wychowaniu. I powiem Państwu szczerze, że na początku poszukiwałam planu idealnego i praktycznie co roku miałam inny plan nadzoru pedagogicznego, bo ten plan z poprzedniego roku szkolnego wydawał mi się niepełny, wydawał mi się niedoskonały, wydawał mi się powiedzmy sobie, no czasami niedopracowany. Bo my tak mamy, szukamy ciągle nowych sposobów, nowych dokumentów, nowych informacji, ale w pewnym momencie powiedziałam sobie dość i stwierdziłam, że warto byłoby sporządzić powiedzmy sobie taką matrycę planu nadzoru pedagogicznego, co ten plan powinien zawierać. Co więcej, skąd czerpię informacje, które, wydawałoby się, nie są związane ściśle z nadzorem pedagogicznym.

Ale po kolei, tutaj mam taką małą ściągę, którą oczywiście Państwu udostępnię, taką dodatkową rzecz, która zrodziła się przed jeszcze webinarem, a więc pozbierałam sobie to w takie ładne tabelki, bo tak jak mówię, jestem osobą, która kocha tabelki, tą moją matrycę w takim właśnie powiedzmy sobie planie graficznym. Oczywiście szablon planu opieram na rozporządzeniu dotyczącym nadzoru pedagogicznego, a więc on musi zawierać rzeczy te, które są określone literą prawa. Ale warto myślę na wstępie powiedzieć to, że ta matryca, ten plan nadzoru pedagogicznego dobrze, jeżeli jest sformułowany w taki sposób, że będziemy w łatwy sposób dokonywać sprawozdania, które jest obowiązkowe. Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego jest obowiązkowe. Jeżeli tworzę tabelę w planie nadzoru, to w domyśle wiem, że przy sprawozdaniu będę się odnosić stricte do tych wierszy. Oczywiście sam plan polega w takim naprawdę ogólnym znaczeniu na obserwowaniu pracy nauczyciela, ocenianiu przebiegu procesów wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych, ocenie warunków, jakie panują w przedszkolu, inspirowaniu nauczycieli, bo wspomaganie jest bardzo ważne w nadzorze pedagogicznym, abyśmy inspirowali nauczycieli do podjęcia jakichś nowych, innowacyjnych działań na rzecz przedszkola.

No i pamiętamy o tym, ze ten plan nadzoru pedagogicznego oczywiście musimy przedstawić do 15 września. Ja preferuję podział, niektóre koleżanki dyrektorki mówią, że wolą poświęcić radę pedagogiczną równocześnie na podsumowanie starego roku wysunięcie wniosków nadzoru i otwarcie, że tak powiem, nowego roku szkolnego. Ja dzielę to tak, że w czerwcu zawsze podsumowujemy na świeżo rok szkolny, wysuwamy te wnioski, czekamy na priorytety Ministerstwa Edukacji Narodowej, które są dla nas głównymi wytycznymi, jeżeli chodzi o plan nadzoru i o planowanie, bo określają, jaki jest przedmiot chociażby ewaluacji zewnętrznej, co jest ważne szczególnie na przykład dla mnie, gdyż ewaluacji zewnętrznej jeszcze nie przechodziłyśmy i mam nadzieję, że się to odwlecze w nieskończoność, bo podobno średnia przyjemność. Natomiast te wnioski, że tak powiem, dojrzewają przez wakacje i faktycznie otwieram rok szkolny już po podsumowaniu starego roku szkolnego. I tak jak powiedziałam, postanowiłam zrobić sobie taką matrycę, którą z Państwem chciałabym się podzielić. Tak jak wiemy, nadzór pedagogiczny to ewaluacja, tak? Ewaluacja wewnętrzna. Ewaluacja wewnętrzna oczywiście ma dotyczyć tych tematów, które są istotne dla naszego przedszkola. To jest jedno podejście.

Drugie podejście, powiedzmy sobie bardziej praktyczne, to jeżeli Ministerstwo Edukacji Narodowej określa priorytety, a dla nich priorytety wynikają pośrednio oczywiście kuratoryjne i jest określony temat, przedmiot ewaluacji zewnętrznej, bo wiemy, że jest problemowa, całościowa, i tak jak w tym roku mamy zarządzanie poprzez współpracę ze środowiskiem, wydaje mi się, że warto badać właśnie te wymagania wskazane właśnie w priorytetach. Dlaczego? Przy ewentualnej ewaluacji zewnętrznej jesteśmy przygotowani, tak? My już to badamy, my już się tym zajmujemy, a więc powiedzmy sobie tworzymy sobie takie bezpieczne warunki, zastanawiamy się już nad właśnie tymi tematami, które są proponowane, powiedzmy sobie szczerze, z góry, tak? I nawiązując cały czas do tej sytuacji, w jakiej teraz żyjemy, a więc gdzie tak naprawdę dużo w naszym życiu zawodowym przedszkolnym namieszały wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego, to znaczy mamy bardzo mało czasu, aby się teraz przestawić, chociaż cieszymy się oczywiście z tego, że metraż, o którym myślałyśmy naprawdę całe wakacje, został zmniejszony, a więc możemy przyjąć większą liczbę dzieci, no powoduje, że wydaje mi się, że dobierając przedmiot ewaluacji wewnętrznej, powinniśmy się skupić na tym, co jesteśmy w stanie faktycznie zbadać, jeżeli w pewnym momencie przejdziemy na edukację zdalną. No bo przecież gdzieś tam z tyłu głowy mamy cały czas świadomość, że prędzej czy później możemy wrócić do tej sytuacji, jaka miała miejsce w marcu. A więc zastanawiam się, czy faktycznie współpraca ze środowiskiem lokalnym byłaby dobrym przedmiotem ewaluacji. I szczerze powiem, że ja z niej zrezygnowałam, bo nie potrafię sobie wyobrazić na ten moment, jak ta współpraca ze środowiskiem lokalnym będzie wyglądać. Bo jeżeli kontakt z osobami trzecimi ma być ograniczony do minimum, to niestety skończą się prelekcje, spotkania, przynajmniej na ten moment, tak? Mówię na dzień 27 sierpnia, tak? Nie wyobrażam sobie, aby to życie przedszkolne i kontakty ze środowiskiem lokalnym wyglądały tak jak przed tą sytuacją, a więc zapraszanie gości do przedszkola na ten moment wydaje mi się niemożliwe albo wysoce ryzykowne. Oczywiście myślę o tym, aby zastąpić takie formy właśnie nowoczesnymi środkami, chociażby jak wideokonferencje, tak? Z panem leśniczym możemy też się spotkać przez Skype, tak? Możemy po prostu wymieniać się informacjami, właśnie wykorzystując łącza internetowe, ale to nie będzie to samo. Obawiałabym się, że oceniając chociażby w ankiecie formę współpracy czy rodzaj tej współpracy ze środowiskiem lokalnym, no moglibyśmy mieć mały problem, dlatego wybierzmy sobie taki przedmiot ewaluacji, który faktycznie będzie możliwy do zbadania, nawet w przypadku przejścia na system właśnie edukacji zdalnej, kształcenia na odległość. I w tym roku proponowany przedmiot, a więc zarządzanie, wydaje mi się trafione. Dlaczego? My jako dyrektorzy przedszkoli od marca wydaje mi się, że jesteśmy bardziej widoczni w przedszkolu. No paradoksalnie, tak? Bo jesteśmy zamknięci, ale wydaje mi się, że przez to, że komunikujemy się z rodzicami, bo byliśmy zmuszeni tak naprawdę komunikować się przez Facebooka, założyć grupowe dyski, kontaktować się przez Messengera, że jednak ten dyrektor jakoś mocniej był widoczny wśród rodziców. Taką mam opinię, dlatego że faktycznie są rodzice, którzy bardzo często chcą rozmawiać z dyrektorem, mają mnóstwo problemów, ale ten statystyczny rodzic jednak tych kontaktów w trakcie roku szkolnego, jeżeli nie ma problemu, jeżeli go nie zaprosimy do rozmowy, to jednak tego dyrektora powiedzmy sobie szczerze unika, bo kontakt taki na co dzień ma z wychowawcą, tak? Nauczycielem na grupie.

My jako dyrektorzy musieliśmy się więcej komunikować, musieliśmy informować rodziców o tych wszystkich zmianach i zmieniliśmy troszeczkę nasz sposób zarządzania przedszkolem, właśnie przenosząc go na ten świat, rozszerzając go na ten świat wirtualny, ten świat zdalny. A więc wydaje mi się, że zarządzanie przedszkolem i poszerzenie tej naszej działalności byłoby takim interesującym tematem ewaluacji również dla nas, jak ta cała sytuacja jest postrzegana przez rodziców, nauczycieli i jak to zarządzanie wygląda w dniu dzisiejszym. Jeżeli, drodzy Państwo, wybierzecie taki sam przedmiot ewaluacji, jak ja, ewaluacji wewnętrznej, to oczywiście będziemy nad tym wspólnie pracować i myślę, że w plikach będziemy publikować właśnie przykładowe raporty czy przykładowe szablony raportów, przykładowe ankiety czy pytania kluczowe. Jeżeli chodzi o kontrolę, to oczywiście tą tematykę kontroli w planie nadzoru pedagogicznego musimy zaplanować. Musimy ją umiejscowić w czasie, czyli przypisać konkretne terminy. Musimy tą tematykę zawrzeć właśnie w tym głównym zadaniu, a więc przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa, tak? Przepisów prawa dotyczących tych wszystkich aspektów, a więc działalności dydaktycznej, wychowawczej, ale też bezpieczeństwa. I ja do tematu kontroli podchodzę, że tak powiem, jakby w trzech różnych grupach. Kontrola dotycząca bezpieczeństwa. Wiadomo, że bezpieczeństwo jest najważniejsze i tak naprawdę ponosimy największą odpowiedzialność, jeżeli chodzi o tematy związane z bezpieczeństwem. I tutaj wychodzimy od kontroli budynku, otoczenia i tutaj mamy dokumentację stricte powiedzmy sobie techniczną, chociażby jak książka placu zabaw, tak? Gdzie my sprawdzamy, czy te nasze sprzęty są sprawne, czy nie ma jakichś usterek, czy wszystko jest w porządku. Ale też w tym momencie nasz nadzór rozszerza się o sprawy pedagogiczne, a więc obserwujemy, w jaki sposób organizowane są te zabawy na świeżym powietrzu, czy dzieci, które we wrześniu bardzo pilnie studiują kodeks przedszkolaka, w tym też kodeks podwórkowy, a więc nauczyciel przed każdym wyjściem na plac zabaw przypomina, w jaki sposób się bawimy, że zgłaszamy pani, jeżeli dzieci chcą iść do toalety, więc ta wiedza typowo techniczna przechodzi w tą pedagogiczną, a więc obserwacja tego, co dzieje się na placu zabaw, a więc dalej to jest kontrola, którą możemy, że tak powiem, włączyć, połączyć po prostu w jeden arkusz kontroli. Oczywiście to jest kwestia przepisów przeciwpożarowych, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo. To jest organizacja próbnej ewakuacji, tak? Próbnej ewakuacji, którą przeprowadzamy. U nas jest akurat taka fajna sytuacja, że strażacy bardzo chętnie uczestniczą w tej próbnej ewakuacji, ona jest faktycznie przeprowadzana tak profesjonalnie, tak? Nie, że wyobrażamy sobie, tylko faktycznie pan strażak nam włącza system sygnalizacji pożaru, dzieci się ustawiają do wyjścia i w tym momencie ja jako dyrektor przedszkola odpowiadam za tą próbną ewakuację, ale też mam obraz, czy faktycznie te zasady, które są wpajane dzieciom, są respektowane, czy nauczyciel pamięta, że on pod pachą musi mieć dziennik, tak? Że on te dzieci musiał przeliczyć, że on musi sprawdzić.

Opowiem Państwu taką historię prawdziwą, z naszego podwórka, no wtedy nie było może tak wesoło, jak teraz, bo pan strażak po prostu znajome dziecko, a dokładnie swoje własne dziecko namówił na małego psikusa i schował to dziecko. Schował to dziecko i skrupulatnie sprawdzał, czy pani się zorientuje, że jej dziecka brakuje. Oczywiście koleżanka mało nie padła na zawał serca, natomiast miała dziennik, sprawdziła, ale już jak pan strażak widział, że po prostu może być niewesoło.

Justyna: Stresowała się bardzo.

Aneta: Tak, powiedział, że to było zamierzone i że ocenił zachowanie, że po prostu zachowała tą, mimo wszystko, trzeźwość umysłu i mówiła nie, ona na pewno była w przedszkolu. I po prostu na tym to polega, że my jako dyrektorzy odpowiadamy za całość, tak? Jeżeli nauczyciel czegoś, że tak powiem, nie dopilnuje, to my też mamy problem, przede wszystkim my mamy problem. A więc ta rzecz, o której mówię, a więc ewakuacja, rzeczy związane z przepisami przeciwpożarowymi, również ma swój świat w nadzorze pedagogicznym, tak? Bo ja w tym momencie oceniam co? Znajomość przepisów prawa przez nauczyciela. Oczywiście zawsze przypominamy przed próbną ewakuacją instrukcję przeciwpożarową, ten dział, który mówi o próbnej ewakuacji, czy ten nauczyciel, szczególnie nowy nauczyciel, który na przykład przychodzi, to jest jego pierwsza praca, tak? To jest wrzesień, może on nie zdążył jeszcze wszystkiego przyswoić, a to jest nasze też zadanie, żeby go zapoznać. Jest to dla mnie informacja, tak? Czy moi nauczyciele znają przepisy przeciwpożarowe w tym dziale, który ich stricte dotyczy. Pierwsza pomoc w przedszkolu, wyznaczenie osób odpowiedzialnych właśnie za prowadzenie tej akcji, że tak powiem, ratunkowej w razie czego. My wiemy, że teraz wszyscy nauczyciele muszą mieć szkolenie z pierwszej pomocy.

Dla mnie to jest dobrym narzędziem stworzenie tabeli. Nie wiem, może Państwo mają po prostu taką luksusową sytuację, że osoba odpowiedzialna za sprawy BHP przejmuje to na siebie, ale ja wolę jednak mieć pod kontrolą i w tabeli mieć na bieżąco informację, czy aby wszyscy nauczyciele mają kursy, bo kursy pierwszej pomocy w trakcie roku szkolnego zdarzają się różne sytuacje, zastępstwa, często z dnia na dzień szukamy nauczyciela, może nam to gdzieś umknąć, tak? Jeżeli mamy służby BHP, które nam w tym pomagają, świetnie, jeżeli nie, pamiętamy, że to jest w naszej gestii. Bezpieczeństwo danych osobowych to też jest bezpieczeństwo i tutaj też jest znajomość prawa przez nauczycieli. Oni odpowiadają za dane osobowe powierzone im, tak? A więc nauczyciele muszą wiedzieć, jakie dane mogą wpisywać do dziennika. I to nie jest tak, że w uwagach wpisujemy, w rubryczce uwagi, to, co nam jest potrzebne. My wiemy, jak ważny jest PESEL, tak? I że mamy go chronić, i te dokumenty nie mogą fruwać po sali, one muszą być w zamkniętej szufladzie i one muszą być naprawdę pilnie strzeżone. Będziemy na etapie zbierania wszelkich zgód. Już niedługo, śmieję się, że będziemy zbierać zgody na oddychanie, bo naprawdę tego jest tak dużo, że drukowałam dzisiaj pakiet zgód, takich na start ja to nazywam, a więc te Covid-owe stricte, a więc zgodę na mierzenie temperatury i zaznajomienie się z procedurami, jak ja to nazywam, Covid-owymi, ale też publikacja wizerunku, przetwarzanie danych osobowych. Tego jest naprawdę dużo. I upoważnienia do odbioru dziecka. Dziewięć stron drukowanych dwustronnie, a więc to jest ogrom dokumentów. I uczulamy nauczycieli, że oddają nam dokumentację, tak, jestem drobiazgowa, ale żądam dokumentacji uporządkowanej w sposób alfabetyczny, bo pamiętamy, że czasami są sytuacje nagłe, że musimy szybko coś sprawdzić, więc ja nie będę stu pięćdziesięciu kartek przewracać. One muszą być oddane nauczycielowi, ale to nauczyciel musi sprawdzić, czy wszędzie są podpisy.

Bo drodzy Państwo, zdarzają się sytuacje naprawdę podbramkowe, że są próby odbierania dzieci przez osoby nieupoważnione, że gdzieś tam jednak nie pojawił się podpis rodzica, że on zgadza się na przetwarzanie wizerunku. Są różne sytuacje, my musimy mieć tego świadomość i uczulić naszych nauczycieli, że oni są odpowiedzialni za bezpieczeństwo danych osobowych i mają nam oddać kompletną dokumentację, a więc bezpieczeństwo, które przekłada się też na znajomość prawa przez nauczycieli. Organizacja wyjść i wycieczek, wpisywanie się do rejestru, my kontrolujemy całą dokumentację związaną z wycieczkami. I tu znowu, nie wiemy, jak będą wyglądały wycieczki czy w ogóle będziemy mogli organizować wycieczki w tym okresie. Od września myślę, że na pewno nie. Pomyślmy, jak to zastąpić. Muzea Narodowe, galerie oferują wirtualne wycieczki, więc jeżeli w planie rocznym wpisujemy wycieczki, tak? Zresztą plan roczny też przekazuję Państwu tutaj na ręce INSO, tak? Mój plan roczny, więc jeżeli ktoś jeszcze go nie napisał albo chce zerknąć, jak najbardziej on będzie dostępny w dokumentach, to też jest ta alternatywa. A więc jeżeli nie wyjście do, nie wiem, muzeum w moim mieście, to wyjście wirtualne, tak? Bo my nie możemy dać jakby takiego przyzwolenia nauczycielom, że okej, wszystko jest pozamykane, nie musimy niczego robić. No niestety też takie komentarze czytałam na portalach dla nauczycieli. Są różni nauczyciele. Nie, jeżeli nie mogę zaprosić, może się okazać, że nie mogę zaprosić na pasowanie, to dlaczego rezygnować z tego pasowania, skoro w podstawie programowej pisze wyraźnie, jakie dziecko nabywa umiejętności, między innymi to są właśnie umiejętności związane z prezentacją wierszyka, piosenki przed publicznością. Więc okej, nie będzie mamy, nie będzie taty, ale przecież ja taką uroczystość mogę nagrać, mogę zrobić live, tak jak robimy to teraz, czy mogę zrobić zdjęcia, a więc absolutnie z tego nie rezygnujemy. Ale pamiętamy o zgodzie oczywiście, o czym mówiłam wcześniej, na przetwarzanie wizerunku. Bezpieczeństwo żywienia zbiorowego to jest też bezpieczeństwo. HACCP i wszystkie rzeczy związane z żywieniem są pod naszą kontrolą. Powiecie Państwo, no co to ma do nadzoru pedagogicznego, no ale ma, bo to są kwestie związane z prawidłowym żywieniem dzieci. Ale nauczyciel, realizując program wychowania przedszkolnego, przepraszam, wcześniej się pomyliłam, nie realizujemy podstawy, a program wychowania przedszkolnego, bo wdrażamy podstawę programową, to w tym momencie mamy tam zapisy odnośnie edukacji zdrowotnej, spożywania posiłków, tak? Więc te wszystkie rzeczy ze sobą nam się pięknie łączą i w tym momencie ja nie będę tworzyła jakiegoś dokumentu dodatkowego, ale w sprawozdaniu mogę o tym napisać, że na przykład nasze przedszkole, a w planie rocznym, o którym mówiłam, też się to pojawia, jest taka propozycja, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Zdrowego Śniadania, tak? I w naszym przedszkolu zostało zorganizowane właśnie takie działanie, które pokazuje, że dbamy o rozwijanie zdrowych nawyków żywieniowych dzieci. Jeżeli chodzi o dokumenty, może wzory narzędzi do kontroli, o których mówiłam, to chociażby do wycieczek ja to nazywam pakietem wycieczkowym, a więc mój nauczyciel, wychodząc na wycieczkę, on wie, jakie zgody musi pobrać od rodziców, że musi stworzyć listę, co na tej liście musi się zawierać. I taki pakiet wycieczkowy dobrze jest na wstępie nauczycielom przekazać, aby nie pytali się, abyśmy mieli pewność, że ten nauczyciel jedzie na wycieczkę, ale wszystko jest dopięte na ostatni guzik. I to jest kontrola tych bezpiecznych warunków. Jeszcze zerknę do mojego szablonu, ale mówię Państwu, że, tak jak mówiłam, będzie Państwu on udostępniony. Tak, tu są jeszcze różne drobiazgi, które na pewno są ważne, składają się na całość i to by była ta kontrola tych bezpiecznych warunków, czyli też tego przestrzegania przepisów prawa oświatowego. Natomiast kolejny dział ogromny to jest kontrola dokumentacji.

Tak jak mówiłam na wstępie, złoty środek, nie mieć tego za dużo, ale jednak mieć te ważne dokumenty, które są niezwykle ważne i istotne. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, ja zachęcam, aby Państwo sobie przeglądnęli przy wolnej chwili i wyszukali przez wyszukiwarkę Google kontrole doraźnie, które odbywały się, gdy w przedszkolu działo się coś złego, gdy był wypadek lub jakaś sytuacja albo po prostu skarga. To też się zdarza. I z tych protokołów pokontrolnych, które są upublicznione, bo muszą być upublicznione, które są na BIP-ach, które są na stronach internetowych przedszkoli, możecie wyczytać, drodzy Państwo, co kuratorzy, przepraszam, wizytatorzy wymagali, jakie dokumenty chcieli, aby pokazać w tym przypadku i tam się pojawiają, w planie nadzoru pedagogicznego, działania zaplanowane w zakresie bezpieczeństwa i po kolei są te rzeczy, o których ja mówię, tak? A więc warto się zabezpieczyć, właśnie jeżeli chodzi o kwestię bezpieczeństwa dokumentami wypisanymi już właśnie w planie nadzoru pedagogicznego. No, ale oczywiście też je egzekwować, nie tylko wypisać. Jeżeli chodzi o kontrolę dokumentacji, to oczywiście realizacja programów wychowania przedszkolnego. Tutaj oczywiście wiemy, jak ta procedura wygląda i my musimy sprawdzać, czy faktycznie te programy są realizowane. No i tutaj arkusz kontroli na pewno byłby wskazany. Wydawnictwa, jeżeli ktoś korzysta z pakietów, idą na rękę, to znaczy często dołączają gotowe arkusze, gdzie tylko zaznaczamy X jest zgodny, niezgodny jest i tak dalej. To jest bardzo potrzebne, bo ukierunkowuje mnie jako dyrektora, uporządkowuje moją wiedzę, co ten program dyrektora przedszkolnego powinien zawierać. Następnie kontrola sal. I tutaj możemy kontrolować nie tylko czystość. Tak jak wiemy, znowu wracam do Covid-a, bo to jest temat numer jeden. Tutaj będą związane oczywiście te rzeczy stricte z dezynfekcją, z myciem, z zapewnieniem tej ochrony dla dzieci, jeżeli chodzi o ochronę przed właśnie różnymi rodzajami chorób tak naprawdę, bo zawsze to było, prawda? Również przed pandemią. Bo zawsze musieliśmy chronić dzieci, szczególnie jeżeli nadchodził okres grypowy, rotawirusy, tak? Wtedy zwiększamy częstotliwość chociażby dezynfekcji czy właśnie tych czynności związanych z higieną, dlatego aby zminimalizować to ryzyko, natomiast teraz to jest szczególnie ważne. A ja jako dyrektor wchodzę na salę i widzę tak, czy jest czysto, czy jest kurz, znaczy lepiej, żeby go nie było, tak? Czy jest czysto. Ale też kontroluję salę pod względem realizacji programu wychowania przedszkolnego i wdrażania podstawy. I na co zwracam uwagę? Chociażby na kąciki, tak? Czy są kąciki. O kącikach jest poświęcony naprawdę duży obszar, jeżeli chodzi o podstawę programową, bo my realizujemy program wychowania przedszkolnego przez organizację chociażby tych kącików. Zwracam uwagę na bezpieczeństwo, tak? Czy nauczyciel zadbał, aby ta sala była faktycznie bezpieczna, czy tak zagospodarował tą przestrzeń, znowu wracam do podstawy programowej, w taki sposób, że jest bezpiecznie, ale że też dzieci rozwijają się w tej sali, bo chociażby zabawki czy pomoce dydaktyczne są dostosowane do wieku i możliwości dzieci. W tym roku zwróciliście na pewno Państwo uwagę, że w kierunkach wskazanych przez MEN mowa o pomocy psychologicznej dla wszystkich dzieci, dla każdego dziecka, a więc tutaj myślę, że będzie duży nacisk, aby wykazać, że w trakcie bieżącej pracy z dziećmi ta pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest dzieciom świadczona, tak? A więc myślę sobie, że dobrze by było zorganizować tą salę w ten sposób, że grupujemy chociażby pomoce dydaktyczne pod kątem, nie wiem, chcemy kształcić, chcemy rozwijać percepcję wzrokową, tak? Więc na tej półeczce mamy układanki do tego dostosowane, ale te dzieci mają, nie wiem, cztery lata, więc wiadomo, że tam nie może być puzzli na sto dwadzieścia elementów, tak? To jest bardzo ważne i musimy na to zwracać uwagę, czy nauczyciele, zwracają oni z kolei na to uwagę i przykładają należytą staranność. Oczywiście kontrola planów miesięcznych, tak? Czy plany miesięczne zawierają pożądane treści, tak? W tym roku monitorujemy kompetencje kluczowe.

Przyjmijcie, drodzy Państwo, sposób monitorowania kompetencji kluczowych w waszych przedszkolach. Może to być sposób bardzo prosty. W planie miesięcznym nauczyciel oprócz wskazania obszaru podstawy programowej wskazuje numer konkretny kompetencji kluczowej, tak? I w tym momencie plan miesięczny żyje, bo po prostu jest wskazanie wszystkich niezbędnych komponentów. Natomiast jeżeli ja kontroluję taki plan, no to widzę na przykład, że kompetencje cyfrowe, na które jest ogromy nacisk, chociaż z tym mam problem, bo tak naprawdę my musimy uczyć teraz dzieci, żeby nabywały kompetencje, ale równocześnie chronić przed uzależnieniem, tak? Od nowoczesnych technologii, bo one chłoną to jak gąbka i równocześnie, mówię, musimy tak balansować. A więc w tym momencie, jeżeli ja sobie przyjmę, że w planie miesięcznym nauczyciel odnotowuje, na jakie kompetencje kluczowe będzie kładł nacisk, to dla mnie to jest monitorowanie, bo ja widzę w planie miesięcznym, zatwierdzając, oddając plan miesięczny, nauczyciele nanoszą, u mnie przynajmniej, nie wiem, jak u Państwa, nanoszą adnotacje, co udało się zrobić, czego się nie udało zrobić, bo plan to jest plan, on żyje. Ja planuję, ale ja nie wiem, czy w połowie miesiąca nie będzie świetnej sytuacji edukacyjnej i ja ją wykorzystam, i to powinno się znaleźć w planie. Ale też proszę nauczycieli, aby zaznaczyli obszar podstawy czy właśnie teraz kompetencje i ja w tym momencie nie tworzę dodatkowego dokumentu, mam trzy rzeczy w jednym, jak nie więcej. Kontrola dziennika. Tutaj Państwo dostaną mój autorski właśnie wzór. I tutaj to jest po prostu tabelka, wypisane są w kolumnach rzeczy, na które powinniśmy zwrócić uwagę. One wynikają z rozporządzenia i my tylko zaznaczamy, czy w dzienniku grupy pierwszej ma to miejsce. Czy imiona i nazwiska dzieci są wpisane i czy są w porządku alfabetycznym. Ja już w tym momencie nie muszę tego opisywać, tylko zaznaczam, ale wiadomo, że nie będę tego sprawdzać pod koniec roku szkolnego, bo już dawno dziennik jest uzupełniony i lista obecności. I zwracam uwagę na inne rzeczy, ale tylko zaznaczając. Materiały zostaną przekazane i tak będę konstruowała narzędzia. Jeżeli to narzędzie się Państwu spodoba, tak jak mówiła Pani Justyna, będą udostępnione kolejne w plikach. Ale właśnie na tą, że tak powiem, modłę, a więc prostej kolumny, która zawiera dużo treści, ale od dyrektorów wymaga jedynie zaznaczenia tak, nie, częściowo i uwagi.

Dokumentacja współpracy z rodzicami. Tutaj również musimy zweryfikować te formy o edukację zdalną, bo te formy edukacji z rodzicami, no będą w tym momencie inne, będą poszerzone o ten świat wirtualny, o komunikowanie się, no kontakty też będą ograniczone. Drodzy Państwo, musieliśmy opracować system szybkiej komunikacji z rodzicami. Może będę brutalna, może nie zgodzicie się ze mną, ale rodzice mają duże wymagania w stosunku do nas bardzo często, a czasami jest gorzej z obowiązkami rodziców, tak? Z wypełnianiem tych obowiązków rodziców. I zazwyczaj ja zauważyłam taką dziwną zależność, że im więcej rodzic wymaga od przedszkola, tym mniej od siebie, no niestety. I tak było z systemem szybkiej komunikacji, gdy na początku, po przerwie, przyjęłam wtedy garstkę dzieci, bo naprawdę mało dzieci się zdecydowało, każdy miał informację, że jest system szybkiej komunikacji, że trzeba podać ten numer telefonu, który faktycznie będzie podany, że faktycznie są zakłady pracy, gdzie nie można odebrać telefonu komórkowego i to rozumiem, no to podajemy taki numer, że jesteśmy w stanie odebrać. I co, zrobiliśmy mały test, chociaż uprzedziłam rodziców o tym, że będziemy dzwonić testowo, wybiórczo, czy faktycznie rodzice będą się szybko komunikować, no bo to była dla nas nowa sytuacja, my naprawdę bałyśmy się, co się stanie, kiedy termometr zaświeci się na czerwono, kiedy trzeba będzie dziecko umieścić w izolatce i działać, tak? Bogu dziękować, że nam się udało i nie zaświecił ten termometr do dzisiaj, ale faktycznie ten system komunikacji, co pokazał, że osiemdziesiąt procent odebrało w ciągu pierwszych pięciu minut, ale do dwóch rodziców nie potrafiliśmy się dodzwonić przez godzinę. Więc ja teraz rodzicom nowym, którzy przychodzą, bo ci nasi, potocznie mówiąc, starzy już wiedzą, że będą wybiórczo, ja już powiedziałam, że będziemy testować, żeby się nie martwili, że jak zobaczą numer telefonu z przedszkola, że o Boże, coś się stało, moje dziecko ma gorączkę, tylko że po prostu będziemy, a przy okazji na przykład pani intendent przekazywała informacje odnośnie odpłatności.

Więc tutaj, w tym momencie ten system komunikacji, ale tu jeżeli chodzi o system komunikacji, to myślę, że INSO mogłoby podpowiedzieć, jak ten system szybkiej komunikacji faktycznie usprawnić i sprawić, że będzie szybki, efektywny, że przedszkole będzie mogło ocenić, że przedszkole będzie momentalnie dostawało informację zwrotną, a więc to już nie moja działka. Myślę, że tutaj właśnie INSO będzie miało dużo do powiedzenia. Jeżeli testowali Państwo aplikację, to to naprawdę jest świetna rzecz. I jeżeli chodzi o kontrolę udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a więc prowadzenie obserwacji, prowadzenie diagnozy, formułowanie wniosków, i uczulam zawsze nauczycieli, żeby te wnioski nie były z kosmosu, one się mają odnosić do konkretów, bo na końcu musimy napisać, musimy wykazać, a tym bardziej, że teraz jest taki ogromny nacisk na tą bieżącą pracę, że ona przyniosła efekty, a jak nie przyniosła efektu, to też jest informacja, bo w kolejnym roku szkolnym, w takiej, a nie innej sferze. I tutaj myślę w zasadzie, że byłoby tyle, czas leci nieubłaganie, ale myślę, że to, co najważniejsze, uda mi się powiedzieć. Jeżeli chodzi o zakres wspomagania, to oczywiście tutaj jest plan narad. Plan narad, jeżeli Państwo będą zainteresowani, również możemy udostępnić. Podczas narad są podejmowane uchwały, możemy udostępnić uchwały, które są takie sztandarowe, które zawsze są podejmowane przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Jest ich dosyć sporo, a więc jeżeli sobie to rozpiszemy w liście, to też możemy sobie odznaczać, zrobić sobie taką listę kontrolną, okej, mam to, mam to, mam to, w zasadzie mieć też uchwałę w komputerze i tylko dbać o to, żeby podstawa prawna była właściwa. Jeżeli coś się zmieniło, to musimy to oczywiście skorygować, natomiast faktycznie wspomaganie to są narady, narady szkoleniowe, narady, na których przekazujemy właśnie bardzo ważne informacje. Ten plan WDL-u, który musi się opierać o diagnozę potrzeb. Organizujemy szkolenia wewnętrzne, zewnętrzne. Tu znowu odniesienie do tej sytuacji, w której żyjemy. Planujmy też takie konferencje jak ta, webinary, spotkania offline’owe, online’owe. Przecież wiele tak naprawdę webianarów jest zapisywanych, a więc możemy śmiało odtworzyć taki webinar na radzie pedagogicznej i przedyskutować to wspólnie, czego się dowiedzieliśmy na przykład wcześniej. Albo właśnie na przykład będzie poświęcone webinarium typowo bezpieczeństwu i tutaj będą takie informacje, które można śmiało przekazać na radzie pedagogicznej, odtworzyć i to też będzie szkolenie, prawda? A jeżeli nauczyciele będą w domu, będzie edukacja zdalna, my możemy śmiało zrobić naradę szkoleniową, prawda? Więc to musimy uwzględniać. Plan obserwacji. Obserwujemy nauczycieli, obserwujemy zajęcia, obserwujemy uroczystości. Ale do czego zachęcam? Ja tak robię, obserwujemy też zajęcia, które dadzą nam informacje, będą źródłem informacji dotyczącej ewaluacji wewnętrznej, tak? Jeżeli badam współpracę ze środowiskiem lokalnym, to podczas zajęć czy spotkania z przedstawicielem policji, straży, ja obserwuję akurat te zajęcia, bo oprócz tego, że dadzą mi wiedzę na temat pracy nauczyciela, to dostanę zwrotną informację właśnie o współpracy, tak? Więc nie komplikujmy, róbmy, planujmy sobie takie obserwacje, które będą dla nas bardzo istotne w wielu aspektach, tak? Załatwimy różne tematy, że tak powiem, bo i bezpieczeństwo, tak? Bo będę obserwować, czy właśnie było wszystko okej, ale właśnie pod ewaluację wewnętrzną będę miała gotowy materiał. No i monitorowanie pracy przedszkola. Oczywiście tutaj przede wszystkim realizacja tych wniosków z nadzoru pedagogicznego, efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej, no i przede wszystkim tego, co się dzieje teraz, a więc sytuacji związanej z tym, że mamy wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego, że my musimy przestrzegać szeregu niezwykle ważnych, istotnych zasad związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym, tak? A więc to na pewno będzie przedmiotem naszego monitorowania, na tym głównie musimy poświęcić swoją uwagę. Czterdzieści sześć minut minęło, widzę, bardzo szybko, ale to było omówienie.

Dostajecie Państwo gotowy szablon, plan nadzoru pedagogicznego. Ja zdaję sobie sprawę, że nie jestem w stanie stworzyć narzędzia uniwersalnego, bo tyle, ile nas jest tutaj, w tym wirtualnym pokoju nauczycielskim, tyle jest pomysłów, tyle jest szablonów, tyle jest doświadczeń. Natomiast ja zebrałam to, wydaje mi się, w dość zgrabny dokument. Jeżeli Państwo będą chcieli z niego skorzystać, to myślę, że to będzie pomoc. I tak jak powiedziałam, będą do niego dostępne narzędzia, ewaluacja, jest projekt ewaluacji zarządzanie przedszkolem, co służy jego rozwojowi, są pytania kluczowe podane przykładowe, jest obserwacja, czego ma dotyczyć. Ja zaplanowałam kształcenie u dzieci kompetencji kluczowych, bo to jest dla nas ważne, istotne. Tabelka do planu obserwacji, co będziemy kontrolować, jakie aspekty, to, o czym mówiłam, terminarz zebrań rady pedagogicznej, monitorowanie i ocena pracy nauczyciela, bardzo ważny temat. My się nad nim też możemy kiedyś pochylić. Także dziękuję bardzo. Myślę, że Pani Justyna tam może wyłuskała jakieś pytania. Nic nie widziałam, specjalnie wyłączyłam czat, bo by mnie kusiło i bym zaglądała.

Justyna: Przeszkadzałby, dokładnie. Kusiłby i pewnie w trakcie chciałabyś odpowiadać na pytania. Pojawiło się kilka pytań i jeszcze bardzo dużo osób pyta, czy nagranie z webinaru będzie dostępne, czy będą materiały. Więc ja jeszcze raz wszystkim tutaj odpowiadam, nagranie będzie dostępne. W dniu jutrzejszym część materiałów, nagranie oraz link do pobrania certyfikatu z dzisiejszego spotkania zostanie wysłany. Natomiast część tych materiałów, o których wspomniałaś, Aneto, będzie wysłana po weekendzie i ona będzie udostępniona na naszej grupie „Przedszkola i żłobki – to dziecinnie proste”.

Aneta: Tak.

Justyna: Na samej górze na czacie jest już udostępniony link, więc już możecie Państwo tam dołączać do tej naszej grupy, a po weekendzie zostaną tam udostępnione te materiały z dzisiejszego webinaru. Jeszcze nawiązując tak do tego, co wspomniałaś, że INSO pomaga w kontakcie, to ja tylko dosłownie jedno zdanie. Drodzy Państwo, jeśli ktoś jeszcze nie wie, INSO jest to system do zarządzania żłobkami i przedszkolami, i faktycznie mamy bardzo fajne moduły, które usprawniają taką komunikację z rodzicami. I jeśli ktoś ma ochotę, to zachęcam, śmiało można sobie zarejestrować swoją placówkę, przetestować przez czternaście dni, w międzyczasie my też z obsługi będziemy do Państwa dyspozycji. Jeśli będziecie mieli jakieś pytania, można śmiało dzwonić, pisać na czacie, będziemy podpowiadać i opowiadać, jak łatwo skorzystać z aplikacji. Natomiast ja teraz już przeskakuję do pytań, od pani Agaty pierwsze pytanie, czy wystarczy jeden przedmiot ewaluacji, czy są wymagane dwa lub trzy?

Aneta: Należy zerknąć do rozporządzenia odnośnie wymagań, tak? Dotyczących przedszkoli. Nie mamy narzuconej liczby, nie mamy. Jest określenie istotne, a więc w tym momencie, jeżeli nie miałam ewaluacji całościowej, tak? Jeżeli nie były zbadane wszystkie wymagania, obszary, to warto byłoby poświęcić przynajmniej uwadze swojej przynajmniej dwa, tak? Natomiast jeżeli w tym roku ja na przykład czuję się zagrożona, tak? Że może być różnie, wybieram sobie zarządzanie i nie mamy narzuconych, także absolutnie nie ma narzuconych, czy to ma być dwa, czy cztery, czy jedno. Ale podejrzewam, że dobrze by było, że jeżeli wybieram jedno, to naprawdę gruntownie musimy to wszystko zbadać, musimy wykazać dosyć dużą ilość narzędzi. Bo jeżeli poświęcimy się tylko jednemu zagadnieniu, jednemu wymaganiu, faktycznie, no musi być to przebadane w sposób gruntowny. Tym bardziej, jeżeli Państwo tworzą bardzo małe rady pedagogiczne i zespół do spraw ewaluacji liczy czasami dwie osoby, no to to jest chyba nawet fizycznie niemożliwe, aby poświęcić się w trakcie roku szkolnego i przeprowadzić ewaluację w zakresie trzech czy czterech wymagań.

Justyna: I w zakresie ewaluacji mamy jeszcze pytanie od pani Marty, Pani Anetko, czy w zakresie ewaluacji wewnętrznej możemy wybrać wymaganie, które nam najbardziej odpowiada?

Aneta: Tak, dlatego to będzie to istotne, tak? Odpowiada, czyli rozumiem, że widzę albo że jest problem, albo chcę się tym pochwalić, albo faktycznie po prostu wynika to z wniosków nadzoru pedagogicznego, czy coś tam nam nie domaga, a więc zbadajmy, co jest tego przyczyną.

Justyna: Dobrze, świetnie. Kolejne pytanie od pani Moniki, czy w obecnym reżimie sanitarnym będziemy robić próbną ewakuację?

Aneta: Nie mam pojęcia, szczerze powiem. Jestem przed rozmową ze strażą pożarną, dlatego że musimy to wszystko dostosować. W tym momencie próbna ewakuacja w reżimie sanitarnym powodowałaby, że w tej przestrzeni wspólnej znajdzie nam się duża liczba dzieci, a ponieważ grupy mają się nie mieszać, nie wiem, jak na to patrzeć. Tym bardziej, że wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego są wytycznymi. Natomiast jeżeli chodzi o ewakuację i przepisy ppoż., to już jest kwestia przepisów prawnych, które obowiązują, czyli jakby są wyższe rangą, dlatego tak jak mówię, dopytać proszę strażaków właściwej komendy straży pożarnej, powiatowej czy wojewódzkiej, czy swojego inspektora do spraw BHP.

Justyna: Dobrze, super. Czyli mamy odpowiedz na kolejne pytanie, a następne dotyczy podpisów. Pani Iwona zadała pytanie, czy na zgodach i innych pewnie dokumentach muszą być podpisy obojga rodziców?

Aneta: Ja bym zalecała, żeby jednak tak, dlatego że praktyka życia codziennego pokazuje, że nie znamy tak naprawdę sytuacji rodzinnej, nie wiemy, dlaczego tego podpisu nie ma, tak? I może się okazać, że, a są takie sytuacje, przerabialiśmy taki temat, że tata dziecka po prostu nie powiedział, nie wyraził nam takiej zgody, dlaczego zdjęcie dziecka zostało umieszczone na portalu miejskim, tak? Więc moim zdaniem dla naszego bezpieczeństwa dobrze byłoby poprosić obojga rodziców. Tym bardziej, no ja mam na zgodach podpisy obojga rodziców czy opiekunów prawnych, dlatego że w tym momencie naprawdę chronimy się przed przykrymi tak naprawdę sytuacjami.

Justyna: Dobrze, pani Małgorzata pyta, czy protokoły kontroli muszą być udostępniane, czy coś źle zrozumiałam?

Aneta: Nie, nie muszą być udostępniane absolutnie, tylko pewnie pani nawiązuje do tego, żeby sobie przejrzeć te protokoły. Protokoły z kontroli znajdują się na BIP-ach, tak? Ale one nie muszą być udostępniane dosłownie wszystkie. Po prostu możemy być zobligowani do opublikowania protokołu i wtedy inspekcja czy służba, która ma do tego uprawnienia, zobliguje nas do opublikowania na Biuletynie Informacji Publicznej.

Justyna: Dobrze, super, dziękujemy za odpowiedź. Kolejne pytanie od pani Renaty. Czy plan nadzoru pedagogicznego w całości dotyczy również niepublicznych przedszkoli?

Aneta: Nie jestem ekspertem przedszkoli niepublicznych, niestety tu nie pomogę.

Justyna: Okej, to spróbujemy w takim razie poszukać odpowiedzi u nas gdzieś wśród ekspertów i odpowiedzieć na to pytanie. Ja sobie je zaznaczam. I kolejne pytanie od pani Beaty, czy sprawozdanie z nadzoru tworzymy dwa (pierwszy i drugi semestr), czy raz na koniec roku?

Aneta: Dwa razy. Najpierw to będzie informacja, potem sprawozdanie. Ja zamieszczę. Wśród tych dokumentów, które będą się pojawiały, pojawi się wzór.

Justyna: Dobrze, i pojawiło się nam pytanie niezwiązane z planem nadzoru, od pani Lucyny, czy może odmówić przyjęcia dziecka czteroletniego, które w zeszłym roku rozpoczęło edukację przedszkolną jako trzylatek, z powodu pampersowania, zgłoszono również konieczność korzystania z nocnika?’

Aneta: Kryteria, które są zawarte w regulaminie rekrutacji, no nie zawierają takich zagadnień jak pampersowanie czy nocnik, tak? Wiadomo, że my w przedszkolu zwracamy dużą, ogromną uwagę na czynności związane z samoobsługą, ale w tym momencie nie znajduję jakiejś podstawy prawnej, która by dawała taką możliwość, tak? Bo rozumiem, że dziecko korzysta z tego nocnika, tak? Czy ma pampersa? Nie, nie ma takiej podstawy prawnej, która by zabraniała przyjęcia takiego dziecka do przedszkola.

Justyna: I z tego, co widzę, to chyba jak na razie tyle naszych pytań. Ja bardzo serdecznie Ci dziękuję, Aneto, za taką ogromną garść wiedzy dla wszystkich dyrektorów. Szczerze mówiąc, wszyscy są tutaj bardzo zachwyceni, czekają teraz na wiadomość od nas, czyli na materiały. Dziękuję również Państwu za dzisiejsze uczestnictwo. Jeszcze raz mówię, część materiałów zostanie wysłana w dniu jutrzejszym, nagranie z webinaru i link do certyfikatu, część materiałów zostanie opublikowana dopiero po weekendzie i one będą dostępne na stronie „Przedszkola i żłobki – to dziecinnie proste”. Link mamy tu na samej górze, więc można jeszcze spokojnie sobie dołączyć do tej grupy. Drodzy Państwo, ja jeszcze tak bardzo króciutko, w następnym tygodniu już niebawem pojawi się kolejny podcast na naszej stronie. Zapraszam również do pobierania naszego nowego ebooka. Ebook jest związany z tego, co pamiętam, jak dokładnie zatrudniać kadrę nauczycielską, jakich nauczycieli szukać, więc bardzo fajna lekturka do przeczytania. Oczywiście wszystkie materiały są też darmowe do pobrania. No i tak jak wspomniałam na samym początku, ten dzisiejszy webinar rozpoczął cykl takich webinarów typowo dla dyrektorów przedszkoli, dlatego jeśli dzisiaj już dołączycie do naszej grupy „Przedszkola i żłobki – to dziecinnie proste”, tam będziemy również udostępniać wszystkie takie informacje o kolejnych spotkaniach, o kolejnych wydarzeniach i będziemy informować na bieżąco, jakie te tematy będziemy poruszać. Jeśli macie Państwo jakieś pomysły związane na przykład, z jakiego zakresu tematyki chcielibyście też zorganizowane przez nas webinary, no to ja gorąco zachęcam, można śmiało pisać, czy to właśnie na Facebooku, czy też na grupie, weźmiemy pod uwagę każdy temat. Za dzisiejsze spotkanie bardzo serdecznie dziękuję jeszcze raz Tobie, Aneto, i dziękuję Państwu, i życzę przyjemnego wieczoru, i do zobaczenia już niebawem.

Aneta: Do zobaczenia.

Justyna: Do widzenia.